نسخه چاپی

گزارش AFC از ستاره تیم ملی ایران

مجله كنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به معرفی ستاره تیم ملی فوتبال ایران پرداخت.

به گزارش نما به نقل از فارس، هشتیمن شماره مجله کنفدراسیون فوتبال آسیا که به ماه اکتبر اختصاص دارد، روی جلد خود با درج تصویر اشکان دژاگه این تیتر را زده است که «اشکان دژاگه، هافبک تیم ملی فوتبال ایران پس از انتقال به قطر به دنبال جام قهرمانی آسیا است».

این مجله در چند صفحه با تیتر «ایران در قلب دژاگه» به معرفی اشکان دژاگه پرداخته و نوشته است: اشکان دژاگه، ستاره تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام‌جهانی با پیوستن به تیمی در لیگ ستارگان قطر به یکی از بازیکنان در حال رشد آسیا تبدیل شد اما بازیکن سابق فولام و وولفسبورگ در العربی زندگی جدیدی را آغاز کرده است و هدفی جدید برای کسب افتخار به همراه تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا برای خود در نظر گرفته است.

اشکان دژاگه نوزاد بود که خانواده‌‌اش بار سفر بستند و به آلمان مهاجرت کردند اما این بازیکن برای هرکسی که وفاداری او به کشورش یا دلیل پیوستنش به تیم ملی را زیر سوال می‌برد، جای تردید باقی نمی‌گذارد.

بازیکن تیم جوانان آلمان در این باره می‌گوید: تصمیم‌گیری برای بازی کردن برای تیم ملی ایران برای من اتفاق بزرگی بود. با خانواده‌ام صحبت کردم و آنها همیشه می‌‌خواهند به حرف دلم گوش بدهم. این کاری است که باید انجام بدهید. قلبم می‌گفت در ایران به دنیا آمده‌ام، بستگان زیادی در آنجا دارم و والدینم ایرانی هستند. همسرم هم ایرانی است، پس برای چه پیشنهاد ایران را نپذیرم؟ عاشق ایران هستم و به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم.

هیچ اثری از پشیمانی در صحبت‌های دژاگه برای تیم ملی فوتبال ایران دیده نمی‌شد؛ هرچند که او با سیستم آلمانی بزرگ شده بود و در کنار بسیاری از کسانی فوتبال بازی کرده بود که قهرمانی آلمان را در ماه جولای در ریودوژانیرو جشن گرفتند. در عوض او به فهرست طویل بازیکنان ایرانی که ارتباطی قوی با فوتبال آلمان و بوندس‌لیگا دارند، ملحق شد؛ این فهرست به نیمه‌ها و اواخر دهه 1990 برمی‌گردد که تیم ملی ایران تلاش می‌کرد خودش را به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا بازسازی می‌کرد.

اسطوره‌هایی مثل علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی که در بوندس‌لیگا بازی می‌کردند، همچنین بزرگ شدن در برلین و تمایل برای پیشروی در مسیر فوتبال حرفه‌ای تأثیر زیادی روی دژاگه جوان داشت.

دژاگه از علی کریمی به عنوان بازیکن مورد علاقه خود نام می‌برد و انجام دو سه بازی در کنار وی برای ایران را از خاطرات فراموش نشدنی‌اش می‌داند.

دژاگه با وجود چنین تفکراتی در ذهنش تصمیم گرفت که نماینده کشور محل تولدش باشد؛ هرچند که در تیم زیر 17 سال و تیم زیر 21 سال آلمان هم بازی کرده بود.

وی اولین بازی خود برای تیم ملی ایران را مقابل قطر در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014 در فوریه انجام داد و سپس با جو فوق‌العاده ورزشگاه آزادی تهران آشنا شد که آن را دیوانه کننده می‌خواند و از مردم ایران برای حمایت‌های همیشگی‌شان تشکر می‌کند.

این حمایت به ایران کمک کرد تا راهی برزیل شود و برای چهارمین بار حضور در جام‌جهانی را تجربه کند. ایران در این مسابقات باید مقابل نیجریه، آرژانتین و بوسنی و هرزگوین به میدان می‌رفت. انتظارات از تیم ملی ایران کم بود اما پس از یک تساوی مقابل ایران، این تیم در حال تبدیل شدن به پدیده مرحله گروهی بود که لیونل مسی با گلزنی در وقت‌های تلف شده نیمه دوم برای آرژانتین باعث شد ایران در این بازی یک بر صفر شکست بخورد.

ایران که هنوز به صعود به مرحله حذفی امید داشت، در آخرین بازی خود با نتیجه سه بر یک مغلوب بوسنی و هرزگوین شد تا از دور مسابقات کنار برود اما کی‌روش و تیمش با افتخار و غرور برزیل را ترک کردند.

دژاکه کار کردن با کی‌روش را از افتخاراتش می‌داند و می‌گوید که تمام بازیکنان از کار کردن در کنار این مربی که با دل و جانش با بازیکنان تمرین می‌کرد و به آنها اعتماد به نفس می‌داد، راضی بودند.

در حالی که ایران طوری به جام‌جهانی رفت که انتظارات کمی از این تیم می‌رفت اما در مسابقات جام ملت‌های آسیا انتظار می‌رود این تیم در گروه امارات، بحرین و قطر قدرت اصلی باشد.

۱۳۹۳/۸/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...