نسخه چاپی

تلاش كانادا برای تصویب دوباره قطعنامه ضدایرانی

دولت فعلی كانادا همانند دولت‌های قبلی این كشور قصد دارد رهبری تلاش سازمان ملل را در پاییز امسال بر عهده بگیرد و از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران انتقاد كند.

به گزارش نما، به نقل از رسانه‌های خبری کانادا، دولت جاستین ترودو نخست وزیر کانادا قصد دارد مانند دولت های قبلی، تلاش زیادی را از طریق سازمان ملل انجام دهد تا از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کند و وضعیت حقوق بشر در این کشور را زیر سئوال ببرد.

این برای چهاردهمین سال متوالی خواهد بود که کانادا رهبری تلاش هایی را بر عهده دارد تا از طریق مجمع عمومی سازمان ملل، وضعیت حقوق بشر در ایران را در زمره کره شمالی و سوریه قرار دهد.

دانیل ژان وزیر خارجه سابق کانادا در یادداشتی در ماه ژانویه برای استفن دیون وزیر خارجه جدید این کشور نوشت: این قطعنامه ها همیشه بحث برانگیز و جنجالی بوده است.

حمله دیپلماتیک کانادا علیه ایران می تواند کاملا مزورانه باشد. اولا، کانادا سعی می کند تا یک شهروند ایرانی کانادایی را از زندانی در تهران آزاد کند. هما هودفر 65 ساله استاد دانشگاه کنکوردیا در مونترآل اوایل ژوئن به زندان افتاد. وی از زمان بازداشت خانواده و وکیل خود را ملاقات نکرده است.

دوم آنکه، دولت ترودو قول داده است تا روابط دیپلماتیک با ایران را از سربگیرد، روابطی که در سال 2012 میلادی توسط دولت استفان هارپر قطع شد. مذاکرات اولیه با ایران در حال حاضر در جریان است.

پاییز گذشته، ایران دولت کانادا را به گسترش ایران هراسی متهم کرده است. ایران که ظاهرا انتظار لحن ملایم تری را از دولت ترودو داشته است، از این موضع دولت کانادا ناامید شده است.

شانتال گاگنون سخنگوی وزارت خارجه کانادا تاکید کرد: زمانی که قطعنامه نهایی شود، متن آن تازه ترین تحولات در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران را منعکس خواهد کرد.

سال گذشته، قطعنامه ضدایرانی کانادا با 76 رای موافق، 35 رای مخالف و 68 رای ممتنع به تصویب رسید.

۱۳۹۵/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...