نسخه چاپی

وقوع سالانه 166 هزار حریق در كشور

رییس سازمان مدیریت بحران كشور با تاكید بر اینكه شناخت دقیق مخاطره و آسیب‌های طبیعی و عوامل بروز آن موجب كاهش خسارت‌های جانی و مالی برای حادثه‌دیدگان می‌شود، گفت: ارتقای آگاهی، وحدت فرماندهی، برنامه‌ریزی و هم‌افزایی، شناسایی و بكارگیری به موقع از تجهیزات، مهم‌ترین عوامل آمادگی در برابر حوادث است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه شناخت دقیق مخاطره و آسیب‌های طبیعی و عوامل بروز آن موجب کاهش خسارت‌های جانی و مالی برای حادثه‌دیدگان می‌شود، گفت: ارتقای آگاهی، وحدت فرماندهی، برنامه‌ریزی و هم‌افزایی، شناسایی و بکارگیری به موقع از تجهیزات، مهم‌ترین عوامل آمادگی در برابر حوادث است.

«اسماعیل نجار» در همایش هم‌افزایی سازمان‌های امدادی در مدیریت بحران‌های طبیعی استان ایلام؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، اظهار کرد: شناخت درست مخاطره و نوع حادثه باعث استفاده درست و به میزان کافی از تجهیزات و امکانات و نیز مدیریت درست بحران می‌شود .

وی با بیان اینکه مشارکت دادن مردم در مباحث پیشگیری و بکارگیری توان مردمی از طریق تشکل‌های مردم‌نهاد با دادن آموزش‌های کافی از دیگر مولفه‌های مهم برای مقابله با بحران‌هاست، افزود: یکی از موارد مهم در هنگام بروز حوادث که باید مدنظر مسئولان و رسانه‌ها باشد این است که از تشویش و نگرانی اذهان عمومی جلوگیری کنند .

نجار با اشاره به اینکه مدیریت بحران در حوادث گوناگون ضرورت اجتناب ناپذیر است، اضافه کرد: اساس کار مدیریت بحران ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نیروهای امدادی حاضر در محل حادثه و وحدت فرماندهی برای مدیریت درست حادثه است .

رییس سازمان مدیریت بحران کشور به وقوع سالانه 166 هزار آتش‌سوزی در کشور اشاره و عنوان کرد: استفاده از قدرت رسانه‌ها در مواقع بحرانی برای ایجاد آرامش در بین مردم از پارامترهایی است که بسیار حائز اهمیت است و باید به این نکته توجه داشت که باور داشتن حادثه و بحران می‌تواند در پیشگیری به ما کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند، اظهار کرد: اگر حادثه راباور داشته باشیم می‌توانیم به بهترین شکل ممکن پیشگیری را انجام دهیم که به عنوان مثال اگر در پلاسکو افراد یک درصد از درآمد خود را صرف مسایل ایمنی کرده بودند شاید چنین حوادثی اتفاق نمی‌افتاد.

نجار با بیان اینکه ما نباید در ساختمان سازی به جای توجه به مسایل فنی و ایمنی به نما و دکوراسیون بپردازیم، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر دیده می‌شود که در ساختمان سازی‌های کنونی توجهی که به نما و دکوراسیون می‌شود به نکات و مسایل فنی نمی‌شود که این به نوبه خود یک آسیب است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه ما تجربه هشت ساله دفاع مقدس را داریم که تجارب بزرگی را از آن دوران اندوخته‌ایم، اضافه کرد: متاسفانه ما آن تجارب را کمتر مستند و مکتوب کرده‌ایم و به آنها توجه داریم در حالی که صاحب نظران زیادی هستند که به این مباحث توجه جدی دارند.

وی شناخت مخاطرات را مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بحران دانست و گفت: بارندگی سال گذشته ایلام یک مخاطره بود که اگر به خوبی این مخاطره را می‌شناختیم کنترل آسان می‌شد و اگر ابعاد و پیامدهای مخاطرات را نشناسیم نمی‌دانستیم چه بلایی در حوادث سرمان می‌آید.

نجار در پایان با تاکید بر اینکه اگر در حوادث، برنامه نداشته باشیم آن هم متناسب با حادثه برای عوامل، مشکل خواهد شد، گفت: شناخت عوامل اجرایی در هنگام بحران بسیار مهم است.

۱۳۹۵/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...