نسخه چاپی

پنهانكاری كره‌جنوبی، صدای پكن را درآورد

به گزارش نما - ایرنا نوشت: چین به شدت به این موضوع که سامانه های موشک انداز آمریکایی «تاد» بدون اطلاع رسانی قبلی وارد کره جنوبی شده است، اعتراض کرد.

پس از آنکه «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی دستور ویژه بررسی سامانه تاد آمریکا را صادر کرد، مشخص شد که وزارت دفاع کره جنوبی به طور تعمدی مسایلی را در باره این انتقال پنهان کرده است.

این مساله که هم اکنون به یکی از موضوعات مورد توجه رسانه های منطقه شرق آسیا است، باعث شده تا پکن نیز به آن واکنش نشان دهد و «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین موضع کشورش را در این باره اعلام کند.

او بر اساس گزارش تارنمای وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که دولت پکن از ابتدا با استقرار این سامانه در کره جنوبی مخالف بوده و انتشار گزارش هایی مبنی بر پنهانکاری در این زمینه باعث نگرانی شده است.

وی همچنین با ابراز تاسف از مسایل پیش آمده، گفت که چین باز هم از کره جنوبی می خواهد تا این سامانه را برچیند و به این موضوع برای همیشه خاتمه دهد.

«هوا» یادآور شد که چین قاطعانه با استقرار سامانه تاد آمریکا در کره جنوبی مخالف است و فکر نمی‌کند این اقدام به حل و فصل مساله هسته‌ای و حفظ صلح و ثبات شبه جزیره کره کمک کند.

«مون جائه این» رئیس جمهوری جدید کره جنوبی اگرچه خواستار آن شده بود که به موضوع ورود موشک اندازهای مرتبط با سامانه تاد به این کشور رسیدگی شود اما گفته است؛ این به معنای برنامه ریزی برای برچیدن تاد و برهم زدن توافقات قبلی نیست.

سامانه تاد بین شش تا 9 واحد موشک انداز دارد که گفته می شود شش بخش از این تجهیزات وارد محل استقرار آن در منطقه «سئونگجو» در 300 کیلومتری شهر سئول شده است و «هان مین کو» وزیر دفاع کره قبول کرده که اطلاع رسانی درباره انتقال 2 سامانه به داخل کشور کوتاهی شده است.

چین که از مخالفان سرسخت استقرار این سامانه آمریکایی در شبه جزیره کره است، همواره اعلام می کند که اقدام مشترک سئول و واشنگتن به منافع امنیتی و راهبردی کشورهای منطقه آسیب می‎رساند و تداوم راهبردی منطقه‌ای را تخریب خواهد کرد.

«تاد» سامانه موشکی ضد بالستیک است که توسط شرکت تسلیحاتی «لاکهید مارتین» آمریکا ساخته شده و برد رادار آن هزار کیلومتر، برد عملیاتی موشک 200 کیلومتر و سرعت آن 10 هزار و 80 کیلومتر بر ساعت می باشد.

۱۳۹۶/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...