نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس:

دخالت خارجی در مسئله قره‌باغ، منجر به شعله افروزی می‌شود/ جنگ قره‌باغ تهدید جدی برای ایران نیست

عکس خبري -دخالت خارجي در مسئله قره‌باغ، منجر به شعله افروزي مي‌شود/ جنگ قره‌باغ تهديد جدي براي ايران نيست

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دخالت هر كشوری خارج از منطقه در این قصه تنها شعله‌های آتش را اضافه می‌كند


جنگ میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ در حال تبدیل‌شدن به‌نوعی رویارویی بین‌المللی با مخاطرات خاص خود است، محمود احمدی بیغش نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی در این خصوص گفت: در ابتدا باید گفت جنگ قره‌باغ بین ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاده است باید اختلاف بین این دو کشور حل و از ورود کشورهای خارجی به این منازعه جدا جلوگیری شود. به اعتقاد من این دو کشور باید خویشتن‌داری را پیشه کنند و در یک حکمیت بین دولت‌های همسایه و یا نهایتاً سازمان ملل به تفاهم پایداری برسند؛ زیرا ده‌ها سال است که این دو کشور بر سر این منطقه درگیر هستند و هرکدام خود را محق بر حاکمیت قره‌باغ می‌دانند .
وی تصریح کرد: سوابق تاریخی که تقریباً از سال 1917 موجود هستند، مطالبی را در زمینه قره‌باغ در خود دارند که می‌توان آن‌ها را موردبررسی قرارداد و همچنین با میانجیگری سازمان‌های بین‌الملل و سازمان ملل و یا کشورهای همسایه برای رفع‌ورجوع این اختلاف اقدام شود.
نماینده شازند ادامه داد: دخالت هر کشوری خارج از منطقه در این قصه تنها شعله‌های آتش را اضافه می‌کند و مردم این منطقه را به نابودی می‌کشاند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سؤال که آیا این درگیری در دو کشور همسایه مخاطرات جدی برای ایران در پی خواهد داشت تأکید کرد: این جنگ، تهدید جدی برای ما نیست، اما بالاخره پیامدهایی را برای ایران خواهد داشت؛ زیرا ایران در موقعیت جغرافیایی قرار دارد که برای رسیدن به قره‌باغ راهی جز کشور ما نیست و ممکن است برای ما مشکلاتی ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، جمهوری اسلامی باید از طریق رایزنی با کشورهای همسایه و سارمان ملل تدبیری را اتخاذ کند تا دو کشور ارمنستان و آذربایجان به‌پای میز مذاکره بیایند و مردم قره‌باغ که از هر قومیتی هستند طعمه کشتار نشوند قطعاً جمهوری اسلامی کشوری است که به دلیل شرایط خاص و ویژه از این جنگ ضرر خواهد دید و باید با فوریت نسبت به ایجاد آرامش وارد عرصه شود.
احمدی بیغش در پایان بابیان اهتمام کشورهای خارجی برای سوءاستفاده از شرایط ایجادشده در قره‌باغ گفت: کشورهای خارج از منطقه دندان‌تیز کرده‌اند تا از این منازعه برای خودشان نفعی ببرند و یا باعث فتنه‌ای بشوند، باید هرچه سریع‌تر از حضور و حتی اظهارنظر کشورهای خارجی در این زمینه جلوگیری شود.

۱۳۹۹/۷/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...