نسخه چاپی

راهكار های پاسخ شما در برابر سوالات سخت فرزندتان

عکس خبري -راهکار هاي پاسخ شما در برابر سوالات سخت فرزندتان

گاهی كودكان سوالاتی می پرسند كه والدین در جواب دادن به آنها عاجز هستند و برای پاسخ به سوال سخت كودكانه باید روش پاسخ به آنها و دانش لازم را كسب كنید.

به گزارش نما ،چگونه به سوالات سخت بچه ها پاسخ دهیم؟
آیا می دانید وقتی فرزندتان از شما سوال می کند که" بچه ها از کجا آمده اند؟" چه پاسخی باید به آن ها بدهید؟ آیا کودک تان درباره هرچیزی از شما سوال می کند ؟ بچه ها به طرز چشمگیری ذاتا کنجکاو هستند و به مرور کنجکاوی آنان بیشتر می شود به همین دلیل می توانند افکار خودرا بیان کنند و همه چیز را از شما بپرسند. در حقیقت محققان دریافتند که کودکان می توانند روزانه 73 سوال بپرسند ! بنابراین تعجبی ندارد که والدین در پاسخ به این سوالات به مشکل بر بخورند.

بر اساس تحقیقاتی روی 1500 والدین ، آن ها اظهار داشتند کودکان از اوایل ساعت 6 صبح پرسش سوالات خود را آغاز می کنند و تا زمانی که به رخت خواب (معمولا 8 شب) بروند این سوالات ادامه دارد . نتایج بیشتر نیز نشان می دهد که در هفته کودکان 413 سوال از والدین خود می پرسند. تقریبا نیمی از این والدین احساس کرده اند که فرزندان آن ها، سوالاتشان را حتی از بچه های دیگر نیز می پرسند! اگر چه این امر ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد اما به گفته یک سوم از والدین(4 نفر از هر 10 نفر) سوالات فرزندانشان حاکی از کنجکاوی در مورد جهان است .

شما به عنوان والدین کودک خود ، قوی ترین و باهوش ترین فرد از نظر او هستید و باید در دوره ای خود را با سوالات دشوار او آماده کنید . همان طور که کودک شما بزرگ می شود ، چیزهای بیشتری را در مورد جهان می آموزد و طبیعی است که در مورد آن ها متعجب شود.

برخی از سوالات دشواری که والدین باید به آن ها پاسخ دهند ، عبارتند از:
بچه ها از کجا می آیند؟
چرا مردم می میرند؟
دنیا چقدر بزرگ است؟
چرا مامان و بابا دعوا می کنند؟
چرا نمی توانم تمام روز بازی کنم؟
چرا باید به مدرسه بروم؟
چرا او شبیه من نیست؟
خدا کیست؟
چرا نمی توانم مثل ش ما تا دیر وقت بیدار بمانم؟
چرا آسمان آبی است؟
آب از کجا جاری می شود؟
چرا دریا شور است ؟
چرا سال کبیسه می شود؟
پرندگان چگونه پرواز می کنند؟
زمان چیست ؟
معنای جمله " ما توانایی پرداخت آن را نداریم " یعنی چه؟
پس از مرگ با چه کسانی زندگی می کنیم؟
عدد اول چیست؟
رعد و برق چیست؟
چرا مردم نسبت به یکدیگر خساست دارند؟
سیاه چاله ها چه هستند؟ و...
بچه ها اغلب این سوالات را از سرکنجکاوی می پرسند. ممکن است پاسخ این سوالات برایتان دشوار و خسته کننده باشد اما نگران نباشید، روش هایی وجود دارد تا بتوانید عشق بی قید و شرط خود را به فرزندتان نشان دهید و جواب رضایت بخشی به او بدهید.

لازم نیست منجم باشید یا دایره المعارف به دست گیرید زیرا دانستن پاسخ واقعی همه این سوالات غیر ممکن است اما شما می توانید با تلاش بر پاسخ دادن آن ها، حس کنجکاوی کودک خود را تحریک کرده و عطش دانش او را برآورده سازید .

بهترین واکنش والدین در برابر سوالات سخت کودکان
ساکت نباشید
اولین کاری که می توانید انجام دهید آن است که تصور کنید توسط فرزندتان مورد بازجویی قرار گرفته اید . در حالی که پیشنهاد نمی شود دائما درحال صحبت باشید اما بخاطر داشته باشید که کودک شما می تواند در هر مرحله یکی از سوالات فوق را بپرسد ! اگر از این احتمال آگاه باشید ، برخی از احساسات عدم اطمینان و اضطراب را از بین خواهید برد.

اگر فرزندتان از شما سوالی کرد، منظورش را از خودش بپرسید و بحث کنید . در حین تلاش برای پاسخ دادن ، از سکوت خودداری کنید زیرا به کودک این حس القا می شود که سوال بدی مطرح کرده است .

اطلاعات خود را افزایش دهید
اگر شما نیز پاسخ برخی از این سوالات را نمی دانید اشکالی ندارد زیرا لازم است به سراغ پاسخ آن ها رفته و اطلاعات خود را افزایش دهید . شما می توانید درمورد موضوعات سختی چون روابط، مرگ، هویت جنسیتی و جنگ نیز آگاهی کسب کنید .

برای آمادگی بهتر ، کتاب هایی را در این زمینه ها بخوانید تا درک بهتری داشته باشید . در این صورت آمادگی بیشتری برای پاسخگویی خواهید داشت و می دانید چگونه با توضیحات ساده تر پاسخ کودک را بدهید . همچنین شما از این که پاسخ درستی به کودک خود داده اید اطمینان حاصل خواهید کرد .

به کودک تان اطمینان دهید که او را دوست دارید
وقتی کودک شما شروع به پرسش سوالاتی درباره مرگ و میر می کند، می تواند ترسناک به نظر برسد اما با این حال ، به احتمال زیاد فرزندتان نگران امنیت شماست چرا که تصور می کند ممکن است برای شما اتفاقی بیفتد .

پاسخ دادن صحیح می تواند سخت باشد زیرا واقعیت غم انگیز این است که مرگ به سراغ همه می رود و در مواردی چون بلایای طبیعی می تواند از کنترل ما خارج شوند . عشق خود را نسبت به فرزندتان تقویت کرده و به او بگویید همیشه در کنارش خواهید ماند و مورد مراقبت قرار خواهد گرفت.

ارزش های خانوادگی خود را توضیح دهید
وقتی فرزندتان سوالاتی در مورد وضعیت اقتصادی خانواده و ارزش های مالی می پرسد، می تواند برای شما ناامید کننده به نظر برسد. این انتظار می رود که بچه ها خیلی زود از چیزی خسته می شوند و حداکثر توجه آن ها به آن 15 دقیقه خواهد بود. بچه ها هنوز هم به دنبال چیزهای جدید و هیجان انگیزی برای تحریک ذهن خود هستند .

این می تواند فرصت خوبی برای تایید مجدد ارزش های خانوادگی شما باشد . می توانید به او توضیح دهید که تصمیم دارید پول و زمان خود را صرف چیزهایی کنید که برایتان مهم است . سعی کنید پاسخ هایی که باعث ایجاد ناامنی می شوند را به حداقل برسانید و از جملاتی نظیر"ما پول کافی نداریم " پرهیز کنید زیرا در ذهن کودک تردید ایجاد می شود. در حالی که کودک از عمق شرایط آگاهی نخواهد داشت اما در آینده این شک را با خود به همراه خواهد داشت و مضطرب خواهد ماند .

آرام باشید و به صحبت کردن ادامه دهید
کودک ممکن است سوالی بپرسد که شما را شوکه کند. این می تواند ماهیت سوالاتی از قبیل رابطه جنسی، خشونت و مواد مخدر باشد و حتی ممکن است قسم بخورد که معنی آن ها را نمی داند. به یاد داشته باشید که هنگام پاسخ دهی آرامش خود را حفظ کنید حتی اگر موضوع برایتان قابل هضم نباشد . ازهمسرتان بخواهید با کودک گپ بزند یا اورا متقاعد کند که توضیح این سوال را به زمان دیگری موکول کند .

از وسایل کمک آموزشی و بصری استفاده کنید
اگر زمان و مکان برایتان فراهم است، سعی کنید از اسباب بازی ها یا نقاشی برای توضیح به سوالات او کمک بگیرید . استفاده از این موارد ، به درک کودک هنگام بحث درباره سوال کمک می کند وهمچنین تخیلات او را تحریک خواهد کرد .

سوالات کودکان ظاهرا بی پایان هستند و با کنجکاوی قصد در یافتن پاسخ آنان می باشند .بسیاری از والدین برای پاسخ دهی طفره می روند وخود را از بازجویی توسط کودک دور می کنند اما بدانید که کودک تان عاشق یادگیری است و بیش از همه ، شما را دوست دارد .

او به شما اهمیت می دهد و نسبت به هم سن و سالانش در اولویت قرار می دهد . این نکات را دنبال کنید تا دفعه بعد که کودکتان از شما درباره معنای زندگی یا چیزی مشابه سوال پرسید، آمادگی بیشتری داشته باشید .
نمناک

۱۳۹۹/۸/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...