نسخه چاپی

خانه‌ بدون زباله

عکس خبري -خانه‌ بدون زباله

پاییز مناسب‌ترین فصل برای تولید كمپوست به‌ویژه تولید كمپوست خانگی است.

به گزارش نما ،پاییز مناسب‌ترین فصل برای تولید کمپوست به‌ویژه تولید کمپوست خانگی است. جالب است بدانید که با تهیه کمپوست خانگی در فصل پاییز، می‌توانید تا ۶ ماه تولید پسماندتر خانه را به صفر برسانید. بررسی‌ها نشان می‌دهد پهنه غرب پایتخت در راه‌اندازی فعالیت‌های تولید کمپوست خانگی و صنعتی در بین مناطق دیگر پایتخت پیشتاز بوده است. در این گزارش با ما همراه شویم تا درباره این تولید در تکه پنجم پایتخت بیشتر آشنا شوید.

آموزش تولید کمپوست خانگی در کلینیک‌های گل و گیاه شهرداری منطقه ۵، چند سالی می‌شود که باعث شده است تا روند تولید این ماده غنی از مواد معدنی برای فضای سبز موفقیت‌آمیز باشد. «عباس شیخ الاسلام»، شهروند نمونه فضای سبز منطقه ۵ و استاد آموزش روش‌های مختلف نگهداری گل و گیاه و مدیریت بازیافت می‌گوید: «کمپوست‌سازی به ۲ روش صنعتی و خانگی انجام می‌شود. کمپوست خانگی به وسیله کومه کردن زباله‌های آشپزخانه، برگ درختان و یا کود پرندگان و چهارپایان در یک گوشه از حیاط خانه یا قرار دادن آنها در چاله‌ایی در زمین به آسانی انجام می‌شود.

اما کمپوست‌سازی صنعتی روشی سودمند برای مدیریت پسماندهای شهری است. خوشبختانه نخستین سایت کمپوست صنعتی سال ۱۳۹۵ در منطقه ۲۲ آغاز به کار کرد و این دستمایه توجه بیشتر مدیریت شهری به تولید کمپوست شد. این فرایند طبیعی اثرات بسیار سودمندی بر محیط‌زیست دارد و در کاهش تولید زباله شهری نقش زیادی ایفا می‌کند.»

پاییز فصل تفکیک آسان زباله‌ها
شیخ الاسلام فصل پاییز را فصلی مناسب برای تولید کمپوست خانگی می‌داند و می‌گوید: «در این فصل، تفکیک پسماند خانگی بهتر و آسان‌تر انجام می‌شود. بیشتر میوه‌های این فصل پوست دارند و برای تهیه کمپوست مناسب هستند. زندگی شهرنشینی باید آدم‌ها را خلاق بار بیاورد. آنقدر که در همین محیط کوچک آپارتمان بتوانند از طبیعت مراقبت کنند و حتی آن را به خانه ببرند.»

هیچ چیز برای دورریختن وجود ندارد
شیخ الاسلام که به‌عنوان شهروند سبز و خلاق منطقه ۵ انتخاب شده است، در آپارتمان خود علاوه بر پرورش گل و گیاه، مرغوب‌ترین کمپوست‌های خانگی را تولید می‌کند. هم‌چنین خانه او پر است از گلدان و وسایل هنری که از مواد پلاستیکی دورریختنی ساخته شده‌اند. از نظر شیخ الاسلام و خانواده‌اش هیچ چیز برای دورریختن نیست. در حقیقت زباله‌ای در این خانه تولید نمی‌شود. او می‌گوید: «بیش از ۵ سال است که کمپوست خانگی تولید می‌کنم. از ابتدای مهر ماه تا پایان سال، هیچ زباله تری در خانه دور ریخته نمی‌شود. البته زباله‌های خشک نیز به گلدان و کالاهای هنری تبدیل می‌شوند.

باغچه کوچکی در حیاط آپارتمان داریم که کود مورد نیاز آن را از طریق همین کمپوست‌های خانگی تهیه می‌کنم. برای رشد گل و گیاه خودم و حتی همسایه‌ها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌کنیم و همین کود خانگی جوابگو است. تهیه کمپوست را بیشتر تجربی یاد گرفتم. اگرچه آموزش تئوری اهمیت دارد اما بهتر است به‌صورت تجربی هم آزمایش شود. چون ممکن است به جای یک کود مناسب و قوی، تلی از زباله با بوی تعفن کرم زده تولید کنیم.»

آموزش آنلاین تولید کمپوست خانگی
شیخ الاسلام در تهیه کمپوست خانگی تبحر خاصی دارد. او در گوشه‌ای از باغچه کوچک خانه‌اش، مرغوب ترین خاک را برای پرورش گل و گیاه تولید می‌کند. او می‌گوید: «بهترین محل برای نگهداری کمپوست خانگی، باغچه است. به هرحال، زباله تا تبدیل شدن به کمپوست فرایند متفاوتی را باید طی کند و ممکن است بوی مناسبی نداشته باشد. اگر حیاط ندارید، در بالکنتان می‌توانید در سطل‌های ساده و پلاستکی این فرایند طبیعی تولید کود را امتحان کنید. این کود که از پسماند خانگی تولید می‌کنید بهترین کود برای رشد گل و گیاه آپارتمانی است. در حال حاضر، همه مراکز آموزش و درمان گل و گیاه شهرداری منطقه ۵ این فرایند را به‌طور آنلاین آموزش می‌دهند.»

طرح کاپ و تولید کمپوست شهری مرغوب
طرح «کاپ» شهرداری که از سال گذشته به‌طور جدی در مناطق ۲۲‌گانه پایتخت دنبال می‌شود، نه تنها تأثیر زیادی درکاهش پسماندخانگی داشته، بلکه در روند تولید کمپوست صنعتی شهری نیز مفید بوده است. با اجرای این طرح که براساس افزایش آگاهی مردم نسبت به ضرورت و شیوه تفکیک پسماند، کاهش تولید زباله و کاهش پسماندهای حجیم صورت می‌گیرد، در نهایت پسماندی که وارد سایت تولید کمپوست شهرداری تهران می‌شود از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است و همین امر کمک می‌کند تا پسماندهای آلی که تبدیل به کمپوست می‌شوند، در کنار اصلاح روش‌ها، ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی لازم برای دریافت گواهی استاندارد را دارا باشند.

با این وجود اگر امکان تولید کمپوست خانگی را ندارید، بی‌شک در طرح کاپ شرکت کنید و طرح تفکیک زباله از مبدأ را جدی بگیرید. مشارکت و همراهی شهروندان سلامت زندگی شهری را در کاهش تولید زباله و اثرات منفی آن به همراه خواهد داشت.

دانستنی‌های کمپوستی
باید بدانیم که ۲ نوع کمپوست وجود دارد، کمپوست گرم وکمپوست سرد. کمپوست سرد از پسماندهای گیاهی و زباله‌های ارگانیک تهیه می‌شود. پسماندهای میوه، سبزیجات، تفاله قهوه و چای و پوسته تخم‌مرغ جزو زباله‌های ارگانیک محسوب می‌شوند. پس از قرار دادن آنها درون یک ظرف، باید اجازه بدهید چیزی بین ۶ ماه تا یک سال این مواد به خوبی تجزیه شوند. اما کمپوست گرم نیاز به مهارت باغبانی بیشتری دارد و سریع‌تر آماده می‌شود. در فصول گرم بین یک تا ۳ ماه، می‌توانید یک کمپوست خانگی گرم داشته باشید.
همشهری

۱۳۹۹/۹/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...