نسخه چاپی

تن خسته كامیون ها و نوسازی ناوگان در پیچ و خم مشكلات

عکس خبري -تن خسته کاميون ها و نوسازي ناوگان در پيچ و خم مشکلات

یك دفعه ترافیك سنگین شد از آینه بغل ماشین كه بیرون را نگاه می كنی می بینی كه جلو باز است اما چرا ماشین ها آنقدر سرعتشان كم است و با كندی حركت می كنند.

به گزارش نما ،لاین مقابل که کمی باز می شود خودروها با گرفتن سبقت جلو می افتند و تازه متوجه می شوم که وجود یک کامیون خیلی قدیمی باعث شده تا تردد خودروها با سرعت خیلی کم انجام شود.

سرعت پایین این کامیون از یک سو و دود سیاه و غلیظی که از اگزوز آن خارج می شود از سوی دیگر اما سوال اینجاست که چرا باید این چنین کامیون هایی که عمر آن ها به اتمام رسیده و یا سایر کامیون های فرسوده در جاده ها تردد داشته باشند و چرا رانندگان آن ها به سوی نوسازی ناوگان گام برنمی دارند؟

راننده باید آنقدر پول داشته باشد که سویچ به سویچ کند

کشاورز یکی از رانندگان حمل و نقل باری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه عمر کامیونم ۱۶ سال است و فکر عوض کردن آن را دارم، گفت: کامیونم به خرج افتاده و هزینه های خیلی زیادی را بر روی دستم می گذارد و باید عوض کنم چراکه دیگر صرفه اقتصادی چندانی برای من ندارد.

وی با بیان اینکه البته پیشرفت در کار یکی دیگر از دلایلی است که می خواهم ماشین را عوض کنم، افزود: کامیون من از نوع ۱۰ چرخ است و در حوزه تره بار کشی مشغول به کار هستم اما تره بار کشی کار خیلی سختی است چرا که باید بار در مه، کولاک، بارش برف و باران، یخبندان و گرمای شدید تا هنوز خورشید طلوع نکرده به میدان تره بار شهر مقصد رسیده باشیم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات بار تره بار را زده ایم و یک مسافت خیلی طولانی را طی یک تا دو روز بدون توقف باید طی کنیم تا به مقصد برسیم که کار خیلی سختی است.

این راننده کامیون خاطرنشان کرد: اما نکته در این جا است که قیمت کامیون من حدود یک میلیارد و ۴۰۰ تومان است و اگر بخواهم یک دستگاه تریلی کار کرده بخرم باید حدود سه میلیارد تومان پول بپردازم اما آیا یک راننده کامیون یک میلیارد و ۵۰۰ تومان به صورت نقدی دارد که بخواهد ماشین خود را عوض کند و در اصطلاح نوسازی ناوگان داشته باشد؟

وی بیان کرد: علاوه بر آن برای اینکه بتوانیم خودروی جدیدی خریداری کنیم باید از بانک وام بگیرم اما آیا بانک وام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به راننده می دهد؟ و با چه سودی پرداخت خواهد کرد؟ و راننده برای اینکه بتواند وام دریافت کند باید در ابتدا پول سپرده کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه ای شده است برای اینکه یک خودوری تازه نفس خریداری شود باید راننده آنقدر پول داشته باشد که فقط سویچ به سویچ کند در غیر این صورت نمی تواند با این اعداد و ارقام خودروی تازه ای خریداری کند.

کشاورز تاکیدکرد: یکی از رانندگان، کامیون ۱۰ چرخ خود را طی دو ساعت گذشته فروخت تا خودروی کشنده خریداری کند و یک ماهی دست نگه داشت تا پول آن فراهم شود اما بعد از یک ماه قیمت آن کشنده دو برابر شد و پول حاصل از فروش کامیون خودش و وامی که از بانک گرفته بود کفاف خرید خودروی مورد نظر را نداد و هم اکنون بیکار است.

وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون ماشینم به خرج افتاده و مجبور هستم هر دو سه سرویسی که می روم ماشین را به تعمیرگاه برده و آن را تعمیر کنم اما قیمت ها خیلی زیاد است برای هر مرتبه تعمیر جزئی باید رقم حدود شش میلیون تومان پرداخت کنیم اما خدا نکند به مرحله تعمیر اساسی برسد که در آن وقت باید ماشین را خواباند چرا که هزینه یک تعمیر اساسی به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

رانندگان فقط برای گلوی ماشین های خود کار می کنند

یکی دیگر از رانندگان بجنوردی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه کامیونم ۱۴ سال عمر دارد، گفت: هنوز عمر مفید این کامیون به پایان نرسیده اما بالاخره به ۲۰ سال می رسد و باید از همین الان به فکر کامیون جدیدی باشم ولی با این قیمت ها، کار شدنی نیست.

وی افزود: قیمت کنونی کامیونم حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است اما زمانیکه بخواهم تعویض کنم باید کامیونی بهتر از کامیون کنونی که از نوع کشنده ها است، خریداری کنم اما قیمت یک کشنده کار کرده در حال حاضر حدود سه میلیارد است.

وی ادامه داد: درست است که هم اکنون وضع کرایه ها خوب است و کرایه بالا رفته اما عملا چیزی برای راننده نمی ماند که بخواهد پس انداز کند و نوسازی ناوگان داشته باشد.

این راننده کامیون توضیح داد: فقط کافی است که چرخ کامیون برای یک تعمیر خیلی ساده به درب تعمیرگاه برسد که هزینه آن کمتر از دو میلیون تومان نمی شود، قیمت تعویض روغن به یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان برای ۱۰ هزار کیلومتر رسیده و برای یک جفت لاستیک ایرانی و یا چینی که فقط شاید تا یک سال عمر دهد حدود ۱۰ میلیون تومان و لاستیک های خارجی بالای ۲۰ میلیون تومان هزینه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع کار رانندگان با این قطعات گران قیمت خودرو این است که فقط برای گلوی ماشین کار می کند.

وی تاکیدکرد: برای نوسازی ناوگان باید راننده مورد حمایت قرار گیرد، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آن ها قرار گیرد تا آن ها رغبت به عوض کردن خودروی خود داشته باشند و گرنه راننده خود را درگیر وام های گران قیمت بانک ها نمی کند.

کامیون داری به صرفه نیست/تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی ناوگان پرداخت شود

جعفر شهامت مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه خراسان شمالی دارای هفت هزار و ۲۶ دستگاه ناوگان باری دارد، گفت: ۷۴۰ دستگاه از تعداد مذکور فرسوده هستند که ۱۸ درصد از این رقم را شامل می شود.

وی افزود: نگاه به نوسازی ناوگان باری زمانی اقتصادی می شود که رشد اقتصادی بالای شش درصد در اقتصاد وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف نوسازی ناوگان فرسوده صرفه جویی در مصرف سوخت است، ادامه داد: دولت باید در قبل این صرفه جویی صورت گرفته یارانه به رانندگان پرداخت کند تا آن ها بتواند نوسازی ناوگان داشته باشند.

شهامت خاطرنشان کرد: زمانیکه هیچ تفاوت کرایه ای میان ناوگان نو و فرسوده وجود ندارد و از سوی دیگر تعمیر و تهیه قطعات ناوگان فرسوده راحت تر از ناوگان جدید است، رانندگان تمایلی به نوسازی نخواهند داشت.

وی بیان کرد: در این شرایط تحریم و کرونا، کامیون داری خیلی به صرفه نیست و رانندگانی که کامیون دارند فقط به شکلی خود را می چرخانند.

لوازم یدکی اصلی در بازار یافت نمی شود

محمد رضا سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن صنفی کامیونداران شهرستان گرمه نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: همانطور که روز به روز قیمت انواع کامیون های موجود در کشور متاثر از نوسانات نرخ دلار و تحریم ها بیشتر می شود به همان نسبت قیمت لاستیک، لوازم یدکی و هزینه خدمات جانبی برای کامیون ها نیز نجومی شده اند.

وی درباره وضعیت فرسودگی و یا نو بودن کامیون های فعال در این شهرستان نیز بیان کرد: عمر اغلب کامیون های این شهرستان جوان است، با این وجود، ۵۰ دستگاه کامیون سنگین در این شهرستان عمر بالای ۴۰ سال دارند که باید جایگزین جدیدی داشته باشند.

سلیمانی عنوان کرد: با وجود افزایش بسیار زیاد قیمت کامیون در کشور، امسال در این شهرستان ۳۰ دستگاه کامیون جدید جایگزین کامیون های اسقاطی شدند.

وی در ارتباط با قیمت لوازم یدگی ناوگان باری افزود: در حال حاضر قیمت لاستیک ها با کیفیت مناسب موجود در بازار کشور بیش از ۲۵ میلیون تومان و لاستیک کامیونی با کیفیت متوسط و ضعیف از ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند.

سلیمانی خاطر نشان کرد: متاسفانه لوازم یدکی اصلی در بازار داخلی یافت نمی شود و آنچه کامیونداران تهیه می کنند لوازم یدکی با قیمت های بسیار بالایی است که به لحاظ کیفیت استاندارد نیستند.
ایسنا

۱۳۹۹/۹/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...