نسخه چاپی

اختصاصی نما:

ای سال برنگردی

عکس خبري -اي سال برنگردي

2020، یك عدد به‌ظاهر رُند اما آبستنی از حوادث به نظر می‌آید، پایان سال كهنه میلادی در حالی با سرمای دی‌ماه گره‌خورده است كه جهان شاهد اتفاقات عجیب و پیچیده‌ای بود.


نفیسه زارعی- 2020، یک عدد به‌ظاهر رُند اما آبستنی از حوادث به نظر می‌آید، پایان سال کهنه میلادی در حالی با سرمای دی‌ماه گره‌خورده است که جهان شاهد اتفاقات عجیب و پیچیده‌ای بود.
ماه‌های ابتدایی این سال با اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن فرماندهان ارشد مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد آغاز شد، این اقدام آمریکا بی‌پاسخ نماند و اندکی بعد پایگاه آمریکایی‌ها در منطقه عین الاسد عراق هدف حمله موشکی ایران قرار گرفت.
در میان بحبوحه حیرت‌آور اخباری که گواه احتمال حمله خرابکارانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بود، سقوط هواپیمای خطوط مسافربری اوکراین و به شهادت رسیدن جمعی از مسافرین این پرواز، اندوه تلخ شهادت حاج قاسم را دوچندان کرد.
2020 در حالی نفس‌های تازه‌اش را می‌کشید که برگزیت در پارلمان انگلیس تصویب شد و اندکی بعد این کشور پس از 47 سال عضویت در اتحادیه اروپا رسماً از آن خارج شد، در همین حوالی بود که رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با برگزاری نشست خبری در کاخ سفید طرح صلح خاورمیانه را به‌صورت یک‌جانبه اعلام و در عمل معادلات منطقه غرب آسیا را به سمت معاهده شوم قرن رهنمون کردند. اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران سبب شد تا مجلس سنای آمریکا طی مصوبه‌ای اختیارات دونالد ترامپ را برای حمله به ایران بدون تأیید کنگره محدود کند.
دنیا در حوالی پیچیدگی‌های حوادث 2020 بود که یک پاندمی بی‌سابقه جهانی از چین آغاز و تمام جهان را در اندک زمانی درنوردید، همه‌گیری کرونا همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرارداد، معادلات سیاسی و اقتصادی جهان در اندک زمانی بر هم‌ریخت و بلاتکلیفی نسبت به وضعیت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به‌واسطه ناشناختگی ویروس تا روزهای پایانی این سال ادامه دارد دراین‌بین خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی نیز افکار عمومی جهان را به سمت خود متمرکز کرد.
در میان بحران کرونا در آمریکا، کشته شدن جرج فلوید شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس میناپولیس در کانون توجه جهان قرار گرفت و جنبش‌های ضد نژادپرستی در ایالات‌متحده جان گرفت و در اندک زمانی آمریکا روی حقیقی خود را به شهروندانش نشان داد.
تصویب قانون خروج آمریکا از عراق توسط مجلس این کشور،گسیل بخشی از بدنه نیروهای داعش به افغانستان و کشتار مردم بی‌گناه، تهدید هواپیمای ماهان در آسمان بیروت توسط آمریکا، انفجار عظیم بندر بیروت، امضاء توافقنامه عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات، تلاش آمریکا برای اعمال مکانیسم اسنپ بک و عدم موافقت سایر اعضاء شورای امنیت سازمان ملل با این درخواست، ادامه اعتراضات جلیقه زردهای فرانسه، آغاز رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و ادعای تقلب گسترده در نتایج انتخابات توسط بازنده رقابت، و برخی از حوادث طبیعی و انسانی، روزهای سخت 2020 را با آرزوی تکرارناپذیری این رقم رُند برای همه ساکنین جهان همراه کرده است.



۱۳۹۹/۱۰/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...