نسخه چاپی

۷.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری درسواحل مكران صنعت فولاد را متحول می‌كند

عکس خبري -?.? ميليارد دلار سرمايه‌گذاري درسواحل مکران صنعت فولاد را متحول مي‌کند

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: با سرمایه‌گذاری ۷.۵میلیارد دلاری در سواحل مكران و امضای تفاهم‌نامه بین این منطقه و سه فولادساز گل‌گهر، چادرملو و فولاد مباركه به همراه ایمیدرو با خام‌فروشی فولاد مقابله و این صنعت متحول خواهد شد.

به گزارش نما ،عبدالرحیم کردی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه براساس سند بالادستی صنعت فولاد کشور باید ۵۰ میلیون تن ظرفیت فولادی جدید در کشور ایجادکند که ۱۰ میلیون تن آن در سواحل مکران مستقر خواهد شد اظهارداشت: برای اجرای یک مجتمع عظیم فولادی در منطقه آزاد چابهار، ۷.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام و انواع محصولات فولادی در این مجتمع تولید و به خارج صادر می‌شود و به این ترتیب از خام‌فروشی فولاد نیز جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: دسترسی به آب‌های آزاد برای یک مجتمع عظیم فولادی از اهمیت ویژه‌ای برای صادرات محصول و ورود ماده اولیه برخوردار بوده و قرار است یک اسکله ویژه برای این مجتمع عظیم فولادی ساخته شود که مطالعات محیط‌زیستی آن در دست انجام است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار درباره نگرانی‌ها در زمینه مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی این منطقه گفت: مجریان این پروژه فولادی موظف‌اند پیوست‌های اجتماعی و زیست ‌محیطی طرح را به‌صورت کامل مطالعه کرده و در اختیار منطقه آزاد قرار دهند.

وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه برای ۱۰ هزار نفر شغل مستقیم و برای ۵۰ هزار نفر شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد افزود: براساس سند جامع فولاد کشور صنایع آب‌بر باید کنار دریا مستقر شوند همچنین اسناد ششم توسعه و برنامه راهبردی توسعه سواحل مکران ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سواحل مکران و قلب آن چابهار را موظف کرده تا ۱۰ سال آینده هاب صنایع مادر شود.

کردی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار با امضای تفاهم‌نامه مشترک با ایمیدرو و سه فولادساز کشور گل‌گهر، فولاد مبارکه و چادرملو، یک گام به سوی تبدیل‌شدن به هاب صنایع مادر نزدیک شده و زمینه کوچ صنایع آب‌بر به سواحل دریاها را فراهم کرده بیان کرد: براساس امضای این تفاهم‌نامه مجتمع عظیم فولادی به ظرفیت ۱۰ میلیون تن در سواحل مکران ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید براینکه پیش از اجرای این پروژه نیز سواحل مکران پذیرای صنعت فولاد بود تصریح کرد: سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران با ایجاد شرکت فولاد مکران به آن ماموریت داد که فولادسازی با ظرفیت چهار میلیون تن آهن اسفنجی در چابهار ایجاد کند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه ساخت فاز نخست این مجتمع با ظرفیت ۶.۱ میلیون تن و با سرمایه‌گذاری ۱۱۲ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی در دستورکار قرار گرفت و تا سال ۱۴۰۰ به ‌بهره‌برداری می‌رسد ادامه داد: فاز دوم آن نیز پس از تولید تجاری فاز نخست کامل خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اینک منطقه آزاد چابهار با ایجاد مجتمع عظیم فولادی گامی دیگر در صنعت فولاد کشور برخواهد داشت گفت: براساس مطالعات طرح جامع فولاد کشور بارگذاری ۵۰ میلیون تن فولاد در افق این طرح پیش‌بینی شده که ۱۰ میلیون تن از این بارگذاری باید در سواحل مکران باشد.

کردی با اشاره به اینکه اساسا سیاست استقرار صنایع آب‌بر این است که این صنایع به سمت دریا بروند به همین علت براساس طرح جامع فولاد تصمیم گرفته که سواحل مکران برای اجرای یک طرح بزرگ فولادی انتخاب شود افزود: مجتمع فولاد ۱۰میلیون‌ تنی، ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل غیرمستقیم در منطقه ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه نگرانی‌‍‌هایی درباره طرح توسعه سواحل مکران برای مردم بومی منطقه ایجاد شده بیان کرد: در تفاهم‌نامه ایجاد این مجتمع فولادی، قید شده که حتما مجریان طرح مطالعات اجتماعی و فرهنگی این طرح را انجام دهند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه براساس اسناد بالادستی کشور فازهای توسعه‌ای صنایع فولاد نه در دل کویر، بلکه باید در سواحل دریای جنوب مستقر شوند بیان کرد: پیوست‌های طرح باید کامل و در قالب سند مسئولیت اجتماعی در اختیار ما قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه درباره میزان درگیری جامعه محلی با پروژه عظیم فولادی مطالعات پیوست طرح باید براساس تفاهم‌نامه آغاز تا مشخص شود که جامعه محلی چقدر در این پروژه درگیر خواهد شد تصریح کرد: هم‌اینک جانمایی اولیه طرح انجام شده و مکان استقرار را مشخص کرده‌ایم.

کردی با بیان اینکه بخش زیادی از جامعه محلی درگیر فعالیت در این پروژه بزرگ فولادی می‌شوند افزود: توافق با مجریان مجتمع فولادی برای واگذاری دانشگاه علمی و کاربردی منطقه آزاد به آنان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس توافقی که با دوستان کردیم از همین ابتدا باید برنامه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز چه در دوران ساخت و چه بهره‌برداری از پروژه را به منطقه آزاد ارائه دهند گفت: براساس همان برنامه دانشگاه علمی و کاربردی که متعلق به منطقه آزاد بود به مجریان این پروژه فولادی واگذار شد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه از آنجا که دستگاه‌های دولتی دیگر نمی‌توانند مرکز علمی و کاربردی داشته باشند و باید این مراکز به بخش خصوصی واگذار شود افزود: ما هم دانشگاه علمی و کاربردی خود را به مجریان مجتمع فولاد واگذار کردیم.

وی با تاکید براینکه مجریان این مجموعه مکلف‌اند در این مرکز نیروی انسانی مورد نیاز خود را در همه سطوح مهارتی آموزش دهند ادامه داد: این نیروها از جامعه محلی انتخاب شده و برای زمانی که می‌خواهند کار را شروع کنند آموزش خواهند دید.

کردی بیان کرد: همه تجربیات مربوط به عسلویه، پتروشیمی‌ها و فولادهای قبلی را کنار هم گذاشتیم و تصمیم گرفتیم با حداقل آثار اجتماعی در منطقه مکران پروژه‌ای را اجرا کنیم که بیشترین آثار توسعه‌ای را برای جامعه محلی داشته باشد.
وی تصریح کرد: قرار است سنگ آهن به این مجتمع فولادی وارد و محصول نهایی شامل ورق و مقاطع فلزی با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد زنجیره کامل فولاد و صادرات از مجتمع عظیم طراحی‌شده در کنار آب‌های مکران به خارج صادر شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه براساس تفاهم‌نامه مشترک بین منطقه آزاد چابهار و فولادسازان کشور شرکت گل‌گهر به‌عنوان رهبر کنسرسیوم برای پیشبرد اهداف طرح تعیین شده تا بعد از تعیین و تملک زمین، تاسیس شرکت در این منطقه را پیگیری کند خاطرنشان کرد: قرار است پنج هزار هکتار زمین برای ایجاد این مجتمع فولادی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه یک اسکله مجزا برای پهلوگیری کشتی‌های غول‌پیکر ۴۰۰ هزارتنی حامل مواد اولیه و مواد صادراتی برای این مجتمع ساخته می‌شود گفت: این اسکله ۲۵ متر عمق آبخور دارد که از عمق آب عمیق‌ترین بندر ایران که بندر شهید بهشتی چابهار با ۱۶ متر بوده بیشتر خواهد بود و ظرفیت تخلیه و بارگیری آن هم ۲۵ میلیون تن مواد فولادی در سال است.

کردی با اشاره به مزایای انتخاب سواحل مکران برای ایجاد یک مجتمع فولادی عظیم و اینکه نخستین و مهمترین مساله نزدیکی این مجموعه به آب و موضوع دیگر بندر و اسکله امن در دسترسی است گفت: این مجموعه اسکله تخصصی برای صادرات محصول و واردات ماده اولیه نیاز دارد که در اختیارش قرار خواهد گرفت.

وی درباره نحوه تامین ماده اولیه مورد نیاز مجتمع عظیم فولادی بیان کرد: مواد اولیه عموما می‌تواند تا زمانی که راه‌آهن راه می‌افتد هم‌زمان که از معادن داخل کشور تامین می‌شود از معادن خارجی و از مسیر واردات نیز فراهم شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه کنار آب بودن برای چنین مجتمعی خیلی مهم است تصریح کرد: این مجموعه در داخل محدوده منطقه آزاد قرار گرفته تا از مزیت‌های صادراتی و تولیدی داخل منطقه هم بتواند استفاده کند.

وی با بیان اینکه ایران طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده باید جزو ۱۰ صادرکننده فولاد دنیا باشد و از اینرو طبق برنامه تمام محصولات تولیدشده در مجتمع فولاد چابهار به خارج صادر خواهد شد افزود: بنابراین تولیدات این مجموعه اثر بسیار مهمی در تراز تجاری کشور خواهد داشت.

کردی با اشاره به اینکه مجتمع یادشده زنجیره کامل تولید فولاد را داراست بنابراین از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود و راه‌اندازی این مجتمع در این زمینه بسیار موثر است افزود: ارزش سرمایه‌‎گذاری مجتمع فولاد چابهار ۷.۵ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به زمان پایان پروژه و اینکه هنوز مطالعات کاملی درباره پروژه انجام نشده تصریح کرد: با اتمام این مطالعات برنامه زمان‌بندی دقیق آن ارائه خواهد شد اما براساس برآوردهای اولیه پروژه یک پروژه پنج‌ساله خواهد بود با این وجود مطالعات ابعاد دقیق آن را مشخص می‌کند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه براساس تفاهم‌نامه بین منطقه آزاد چابهار و سه فولادساز به همراه ایمیدرو قرار است مقدمات انعقاد قرارداد واگذاری زمین به ‌منظور اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه مجتمع فولاد با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در این منطقه فراهم شود تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های کلی منطقه آزاد چابهار در توسعه صنایع راهبردی مادر و اشتغالزا و در راستای ایجاد توسعه و ارتقای شاخص‌های اقتصادی و معیشت مردم منطقه، این تفاهم‌نامه به‌منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و سند چشم‌انداز توسعه کشور در افق ۱۴۰۴ به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه، شرکت‌های فولادساز متعهد می‌شوند نسبت به اجرای تعهدات زیست‌محیطی پروژه منطبق بر مطالعات در حال تکمیل طرح جامع مدیریت محیط زیست منطقه آزاد چابهار و قوانین و مقررات مربوطه در ۲ مرحله مطالعات اجمالی و تکمیلی اقدام کنند.

کردی افزود: همکاری برای اجرای برنامه‌های تاییدشده مرتبط با پیوست اجتماعی پروژه یادشده از جمله هماهنگی و مدیریت در اجرای برنامه مدیریت آب‌رسانی، بهبود وضعیت جاده دسترسی و مشارکت در بهبود معیشت مردم روستاهای اطراف پروژه برعهده مجریان است.

وی گفت: اجرای تعهدات زیست‌محیطی پروژه منطبق بر مطالعات در حال تکمیل طرح جامع مدیریت محیط زیست منطقه آزاد چابهار و قوانین و مقررات مربوطه، در زون تأیید شده، اجرای سایر الزامات محیط‌زیستی ابلاغی در محدوده پروژه با روش مناسب و سازگار با محیط زیست، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و ریسک، ارزیابی استراتژیک محیط زیست، ارزیابی اثرات تجمعی زیست‌محیطی پروژه‌ها در محدوده‌های بلافصل و مرتبط اجرای پروژه براساس نیاز پروژه بر عهده مجریان خواهد بود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه اجرای به‌موقع تعهدات این تفاهم‌نامه مطابق برنامه زمان‌بندی مصوب و ارائه برنامه زمان‌بندی تخصصی اجرای پروژه فولاد ۱۰ میلیون تن است گفت: پیگیری توسعه صنایع پایین‌دست و وابسته به فولاد در زون مربوطه برابر طرح توسعه منطقه آزاد چابهار تامین و تکمیل زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق (انرژی)، فاضلاب، استقرار سیستم‌های کنترل آلایندگی و تامین مواد اولیه مورد نیاز پروژه فولاد ۱۰میلیون‌تنی در این منطقه بر ‌عهده مجریان پروژه است.

وی ادامه داد: انجام اقدامات و پیگیری مصوبات کارگروه اجرایی مطابق برنامه‌های پایش دوره‌ای تدوین ‌شده با هدف تسریع، تسهیل امور پروژه و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز پروژه فولاد ۱۰میلیون‌تنی (از جمله بندر، آب، برق و خوراک) بر عهده مجریان است.

کردی ادامه داد: همچنین ایجاد بسترهای مناسب برای اجرای طرح‌های پژوهشی، توسعه صنایع پایین‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ، جذب سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز صنایع مرتبط و نظارت بر واحدهای پایین‌دست فولاد در حال استقرار در منطقه با همکاری طرفین خواهد بود.

وی گفت: اجرای طرح جامع مدیریت پسماند در محدوده پروژه و اجرای برنامه‌های پایش دوره‌ای و استقرار سیستم پایش لحظه‌ای (Online) منطبق با استانداردهای زیست‌محیطی طبق اعلام مدیریت محیط زیست منطقه آزاد چابهار از جمله رعایت استانداردهای میزان آلاینده‌ها در هوا، خاک و آب‌های منطقه اطراف پروژه از جمله وظایف مجریان است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: مجریان پروژه متعهد می‌شوند نسبت به تهیه پیوست اجتماعی و فرهنگی پروژه توسط مشاور و نمایندگان طرح شامل تقویم نیازمندی‌های نیروی انسانی پروژه و برنامه‌ریزی برای آموزش آنان با اتکا بر امکانات آموزشی موجود در منطقه آزاد چابهار و برنامه‌ریزی برای تامین آب و دیگر زیرساخت‌های روستاهای محدوده پروژه و اطراف آن طبق سند مطالعات اجتماعی این منطقه موازی با دوره ساخت اقدام کنند.
ایرنا

۱۳۹۹/۱۱/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...