نسخه چاپی

میزبانی جام ملت ها؛ واقعیت یا توهم!

علیرضا حاج میرزابابا

یادداشت اختصاصی :فدراسیون فوتبال با ریاست علی کفاشیان بعد از صعود مستقیم تیم ملی به جام جهانی 2014 برزیل عزم خود را جزم کرده است تا میزبانی جام ملت های آسیا در سال 2019 را کسب کند امری که برخی از اهالی فوتبال آن را یک مانور تبلیغاتی از سوی فدراسیون فوتبال و علی کفاشیان می دانند. این صحبت ها در حالی مطرح می شود که فدراسیون علی کفاشیان طی روزهای گذشته با تهیه ضمانت‌ها از 5 وزارتخانه و ارگان‌های مختلف یک پوشه 200 صفحه‌ی از جذاب ها و امکانات، شرایط هتل ها، وضعیت استادیوم ها کشورمان در کنار ضمانت‌ها نامه وزارتخانه های مربوطه به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرد و قرار است طی هفته آینده حامد مومنی به عنوان نماینده ایران به این مقر برود تا ضمن شرکت در کلاسی که برای کشورهای درخواست کننده میزبانی داده اند شرکت کند.
در حاشیه این کلاس لیستی در اختیار نمایندگان فدراسیون های حاضر ارائه می شود که مابقی موارد لازم در خصوص گرفتن میزبانی است از جمله آنکه فاصله فرودگاه با محل اسکان تیم ها،‌فاصله های شهر میزبان، فاصله محل هتل ها با استادیوم ها و محل تمرین و ... چه میزان است تمامی این موارد نشان می دهد تلاش فدراسیون فوتبال برای میزبانی جام ملت های 2019 آسیا این بار جدی تر از دفعات قبل است ایران پیش از این هم در سال 2000 درخواست میزبانی جام ملت های آسیا را داده بود که با تغییر محسن صفایی فراهانی رییس وقت فدراسیون این موضوع مسکوت ماند، ولی حالا علی کفاشیان پاشنه های کفش خود را واکشیده تا هر طور شده میزبانی جام ملت ها در سال 2019 برای کشورمان کسب کند سالی که مشخص نیست خود کفاشیان در فدراسیون فوتبال باشد کفاشیان خود در این ارتباط می گوید: این مهم نیست که من باشم یا نباشم بلکه مهم این است که این میزبانی برای کشورمان گرفته شود این موضوع می تواند از هر لحاظ برای کشورمان مفید باشد ما می توانیم استادیوم های جدیدی در کشورمان تاسیس کنیم 4 استادیوم مجهز برای برگزاری مسابقات جام ملت های آسیا معرفی کردیم و استادیوم آزادی تهران، فولاد شهر اصفهان، تختی تبریز، تختی اهواز ورزشگاه هایی هستند که در وهله نخست به مسئولان AFC معرفی کردیم، در کنار آن با کمک دولت ورزشگاه های جدید هم خواهیم ساخت.
رییس فدراسیون فوتبال در خصوص لزوم ورود بانوان به استادیوم ها در هنگام برگزاری مسابقات جام ملت های آسیا گفت: ما برای این موضوع هم راهکاری را خواهیم داشت. از جمله رقیبان جدی ایران برای گرفتن میزبانی کویت،‌عربستان و چین هستند علی کفاشیان به بهانه بازی های نوجوانان چین سفر کرده و صراحت می گوید در این سفر با چینی ها لابی خواهد کرد تا به سود ایران کنار بکشند او در کنار مذاکره با چینی ها درصدد است تا با مسئولان عربستان نیز مذاکراتی داشته باشد تا آنها نیز به نفع ایران کنار بکشند و اگر این دو رقیب جدی از بازی خارج شوند تقریباً می توان گفت شانس گرفتن میزبانی ایران بالای 70 درصد افزایش می یابد البته به شرط اینکه چین و عربستان به مذاکرات علی کفاشیان جواب مثبت بدهند. با کنار رفتن چین و عربستان، کویت و امارات جدی ترین رقیبان ایران خواهند بود که انتظار می رفت فدراسین ایران از پس این دو رقیب درگرفتن میزبانی بربیاید.
بحث لابی در گرفتن میزبانی هایی مانند جام ملت های آسیا یک اصل محسوب می شود اما در کنار آن نفوذ ما در بین مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بسیار تاثیرگذار است. شاهین رحمانی عضو ایرانی کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این ارتباط به خبرنگار « نما» گفت:‌عضویت ایران در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا که به خاطر شرکت علی سعیدلو در انتخابات ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا از دست رفت می توانست در انتخاب ایران به عنوان میزبان جام ملت های آسیا بسیار تاثیرگذار باشد چرا که بعد از تمامی بررسی هایی که کمیته های مختلف کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می دهند در نهایت این کمیته اجرایی است که کشور میزبان انتخاب می کند و اگر ما نماینده ای در این کمیته داشتیم می توانست برایمان بسیار مفید باشد تا بتوانیم قدرت بیشتری برای گرفتن میزبانی جام ملت های آسیا را داشته باشیم.
اما آیا ایران می تواند میزبانی جام ملت های آسیا در سال 2019 بگیرد. این سوالی است که این روزها بسیاری از علاقمندان به فوتبال آن را خود می پرسند؟ شاهین رحمانی خود در این ارتباط می گوید:‌ به هر حال من نمی خواهم حرفی بزنم که باعث ناامیدی شود و فدراسیون فوتبال هم دارد تلاش خود را انجام می دهد و باید ببینیم در نهایت چه اتفاقی می افتد.
افرادی مانند امیررضا واعظ آشتیانی، عباس ترابیان از مدیران با سابقه فوتبال کشورمان اعتقاد دارند با توجه به شرایط ساختاری و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کشورمان بسیار بعید است میزبانی جام ملت های آسیا را به ایران بدهند.
در گرفتن میزبانی جام ملت های آسیا واقعیتی که وجود دارد اینکه گرفتن چنین میزبانی برای کشورمان نه فقط از لحاظ فوتبالی بلکه هم از لحاظ اقتصادی و فرهنگی نیز برایمان بسیار مفید خواهد بود. ضمن اینکه ورزش کشورمان می تواند بعد از چندین دهه یک مسابقاتی در حد بالا را میزبانی کند و این عمل باعث خواهد شد مسئولان بلند پایه کشور برای هر چه بهتر برگزار کردن مسابقات به افکار احداث ورزشگاه ها و امکانات جدید باشند. با تمامی این تفاصیل باید منتظر ماند و دید مسئولان AFC کدام کشور را به عنوان میزبان جام ملت های آسیا در سال 2019 اعلام می کنند.

۱۳۹۲/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
على محمد ستارى
0
0
۱۳۹۲/۶/۷
بسيار عالى بود
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...