نسخه چاپی

ادامه تنش میان چین با ژاپن، كره جنوبی و آمریكا

چین اعتراض كره جنوبی درباره منطقه دفاع هوایی را رد كرد

عکس خبري -چين اعتراض کره جنوبي درباره منطقه دفاع هوايي را رد کرد

تنش در منطقه شرق آسیا در زمینه تعیین منطقه دفاع هوایی جدید چین با اعتراض كره جنوبی به این تصمیم و رد آن از سوی پكن ادامه دارد.

به گزارش نما؛ به نقل از یونهاپ، چین اعتراض کره جنوبی درباره لغو طرح منطقه دفاع هوایی این کشور در دریای چین شرقی را رد کرد، اقدامی که که باعث افزایش تنش در منطقه شرق آسیا شده است.

وزارت دفاع کره جنوبی با ابراز تاسف از تصمیم چین برای اعمال منطقه دفاع هوایی چین در یک منطقه مورد ادعای کره جنوبی نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

دولت چین در پاسخ به این واکنش درخواست سئول را رد کرده و آن را نامناسب دانسته است.

در عین حال ارتش ژاپن نیز امروز پنج شنبه اعلام کرد که هواپیماهای گشت زنی و نظارتی این کشور بدون اطلاع چین به انجام ماموریت‌های عادی خود در این منطقه ادامه می‌دهند، اقدامیکه با طرح چین منافات دارد.

یوشیهیده سوگا معاون نخست وزیر ژاپن گفت: آنها فعالیتهای نظارتی خود را در دریای چین شرقی از جمله دفاع هوایی چین مثل قبل انجام می‌دهند. ما در اقدامات خود تغییری ایجاد نمی‌کنیم.

تصمیم چین برای ایجاد منطقه هوایی دفاعی بر فراز جزیره های مورد ادعای ژاپن در شرایطی که تنش ها بر سر مالکیت این جزایر بین دو کشور در ماه های اخیر به اوج خود رسیده است باعث به وجود آمدن چالش و تنش جدیدی در منطقه شده است.

جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی که چینی ها به آن دیائویو می‌گویند هم اکنون در اختیار ژاپن است ولی چین نیز ادعای مالکیت آنها را بارها مطرح کرده است.

همزمان با ایجاد منطقه دفاعی بر فراز این جزایر وزارت دفاع چین نیز قوانین ویژه ای را وضع کرده است که از این پس کلیه هواپیماهایی که بر فراز این منطقه پرواز می کنند باید قوانین مربوط به شناسایی و اعلام هویت خود را رعایت کنند. بر اساس این قوانین کلیه هواپیماهایی که قصد پرواز بر فراز این منطقه را دارند باید ملیت و مقصد پرواز خود را اعلام کرده تا مقام های چینی اجازه پرواز بر فراز این منطقه را به آنان بدهند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز روز سه شنبه گفت: اعلامیه منطقه هوایی دفاعی چین که شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه میان دو کشور می‌شود به شدت خطرناک است.

آبه در پارلمان این کشور گفت: من به شدت نگران هستم که این طرح خطرناک عواقب ناگوار و غیر قابل پیش بینی داشته باشد.

دولت آمریکا امروز به هواپیماهای تجاری که از بالای منطقه دریای چین شرقی پرواز می‌کنند هشدار داد که اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: «ما تلاش می کنیم تعیین کنیم که آیا قوانین جدید برای پروازهای غیرنظامی و تجاری قابل کاربرد هستند یا خیر.»

وی افزود: «در عین حال، به هواپیماهای باری آمریکا توصیه می‌شود برای اطمینان از امنیتشان در منطقه دریای چین شرقی تمامی اقداماتی که ضروری می‌دانند را به کار ببندند.»

ساکی افزود مقامات آمریکایی هنوز در حال ارزیابی این هستند که آیا هواپیماهای تجاری بایستی هنگام پرواز بر فراز جزایر مورد نظر به مقامات چینی اطلاع دهند یا خیر.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا نیز پیش از این گفته بود، اقدام چین در اعمال منطقه دفاع هوایی چین یکجانبه و غیر قابل قبول است. وی به اونودرا گفته، این گونه تحولات تلاشی برای بی ثبات کردن منطقه خواهد بود و آمریکا به شدت نگران این گونه اقدامات چین است. این گونه اقدامات یک جانبه خطر اشتباه محاسباتی و سوء تفاهم در منطقه را افزایش خواهد داد.

۱۳۹۲/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...