نسخه چاپی

روایت بی‌بی‌سی از بیچارگی‌ اوباما در سال 2013

«سال 2013 سالی توفانی برای دولت اوباما بود و به محبوبیت اوباما در میان مردم آمریكا، ضربه زد».

به گزارش نما؛ بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی نوشت: سال 2013 سال دشوار و نفس‌گیری برای اوباما بود. بیشتر اولویت‌های داخلی دولت آقای اوباما در سال 2013 ناتمام باقی ماند یا شکست خورد، طرح محدود کردن مالکیت خصوصی سلاح‌های مرگبار به جایی نرسید، وعده اصلاح قانون مهاجرت عملی نشد. اختلافات بر سر بودجه، دولت فدرال را در پاییز دو هفته به حالت نیمه‌تعطیل درآورد. اما ضربه سنگین‌تر در ماجرای بیمه درمانی معروف اوباما به اعتبار او وارد شد. ایرادهای فنی وب‌سایت این بیمه چندی است که زبانزد عموم و نماد ضعف و ناکارآمدی دولت شده است.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: این در حالیست که در عرصه بین‌المللی هم اوضاع چندان بر وفق مراد باراک اوباما پیش نرفت. افشای اسرار سری‌ترین سازمان جاسوسی آمریکا (ان‌اس‌ای) توسط ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق این سازمان، از نظر امنیتی و دیپلماتیک یک رسوایی کم‌سابقه برای دولت باراک اوباما بود، به خصوص که معلوم شد ان‌اس‌ای تلفن رهبران کشورهای دوست مانند اسرائیل، آلمان و برزیل را هم شنود می‌کرده است.
این تحلیلگر در عین حال می‌افزاید: تماس تلفنی تاریخی او با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، رسما تابوی گفت‌وگو و مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی را شکست. توافق هسته‌ای ژنو هر چند هنوز گامی مقدماتی و متزلزل به حساب می‌آید، به باور دولت آقای اوباما و بسیاری از ناظران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی او در سال 2013 است.
اخیرا دویچه‌وله نیز در تحلیلی خاطرنشان کرده بود: اگر مکالمه تلفنی با روحانی و توافق ژنو نبود، اوباما سال 2013 را با شکست کامل به سر می‌برد.
بی‌بی‌سی با اشاره به ناکامی‌های دولت آمریکا در جنگ سوریه و بحران مصر خاطرنشان کرد: سوءظن متحدان منطقه‌ای واشنگتن به اوباما، غیر از موضوع هسته‌ای ایران ریشه‌های دیگری نیز دارد، از جمله عملکرد دولت آقای اوباما در دو بحران سوریه و مصر. در مصر باراک اوباما تا چند روز قبل از کودتا از مشروعیت دولت اسلامگرای محمد مرسی دفاع می‌کرد اما وقتی که مخالفان به خیابان‌ها ریختند و ارتش دولت را سرنگون کرد، باراک اوباما برکناری رئیس‌جمهوری اسلامگرا را کودتا ندانست و سرانجام پس از چند ماه میانجیگری بدون نتیجه، کمک‌های نظامی به حکومت مصر را به حالت تعلیق درآورد. حالا دیگر نه ارتش، نه مخالفان سکولار و نه اخوان‌المسلمین از دولت اوباما دل خوشی ندارند.
تحلیلگر بی‌بی‌سی افزود: در ابتدای سال 2013 حدود 55 درصد آمریکایی‌ها از عملکرد باراک اوباما ابراز رضایت می‌کردند اما در روزهای پایانی سال این رقم به شدت افت کرده و در بعضی از نظرسنجی‌ها حتی به 41 درصد کاهش یافته است. مجموعه‌ای از چالش‌ها و ناکامی‌های کوچک و بزرگ دست به دست هم دادند تا یک روایت علیه اوباما شکل بگیرد؛ اینکه او رهبری مقتدر، کارآمد و قابل اعتماد نیست. تغییر دادن این وجهه چندان آسان نخواهد بود. سالی که می‌توانست به جای گذاشتن میراث‌های بزرگ داخلی یا خارجی باشد فعلا در آمریکا برای باراک اوباما سال سخت و سال فرصت‌های از دست رفته نام گرفته است.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...