نسخه چاپی

درباره مسایل هسته ای با آمریكا مذاكره كردیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با روسیه مذاكراتی انجام داده‌ایم تا ۳ پروتكلی كه سال ۱۹۹۲ با یكدیگر داشته‌ایم را احیا كنیم تا بر اساس آن چند نیروگاه هزارمگاواتی دیگر در ایران بسازیم.

به گزارش نما؛ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: در مذاکرات معاونان ارشد سیاسی که در ژنو انجام شد یکی دو مورد از مواردی که برای اجرای گام اول توافق‌نامه باقی مانده بود مورد بررسی قرار گرفت. یک مورد آن راجع به سانتریفیوژ‌های پیشرفته است. آنها می‌پرسند که چرا برای این سانتریفیوژها کار می کنید. در حالی که ما قبلا هم اعلام کرده ایم بهترین بخش تفاهم نامه ژنو بخش مربوط به تحقیق و توسعه بوده است که در تفاهم نامه بدون محدودیت آمده است.
وی که در برنامه‌ ایرانی سلام، در شبکه جام جم سخن می‌گفت، اظهار کرد:‌ ایران در تمام عرصه‌های غنی‌سازی و هسته‌ای پیشرفت کرده است ما به دستاوردهای این ملت بزرگ می‌بالیم. در هیچ بعدی از فناوری هسته‌ای نیست که عقب باشیم. تمام آستانه‌ها را به دست آوردیم و یا از آن عبور کردیم.
صالحی اضافه کرد: البته ادعا نداریم که تنه به تنه کشورهای پیشرفته مانند فرانسه می‌زنیم اما در بسیاری از عرصه‌ها با سرعت زیادی رو به پیشرفت هستیم. وی با اشاره به ابعاد مختلف توسعه‌ فن‌آوری هسته‌ای کشورمان ادامه داد: ایران توانایی تشخیص و تولید رادیو داروها را دارد. به زودی قرارداد دیگری درباره‌ رادیو داروها و ایزوتوپ‌های جدید امضا خواهیم کرد. تجهیزات مربوط به این فعالیت‌ها بسیار پیشرفته است و روز به روز تجهیزاتی که از مواد اشعه زا استفاده می‌کنند پیشرفته‌تر می‌شود. ما بحث جراحی‌های مجازی را داریم که با اشعه انجام می‌شود و عزممان را برای ورود به ساخت این تجهیزات جزم کرده‌ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با تشریح فعالیت شتاب‌دهنده‌ها و بررسی های ایران در این زمینه گفت: در حال برنامه‌ریزی برای ساخت بزرگترین شتاب‌دهنده‌ غرب آسیا هستیم. طراحی‌های مفهومی و تفصیلی آن پایان یافته است. این شتاب‌دهنده به گونه‌ای است که محیط اطراف آن نیم کیلومتر است. ما وارد عرصه‌ شتاب‌دهنده‌ها شده‌ایم و یکی از شتاب‌دهنده‌ها را در یزد ساخته‌ایم.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر امروز تامین اعتبار شود و ما اقدام به ساخت کنیم ۵ یا ۶ سال زمان خواهد برد و ما به دنبال تامین بودجه هستیم. در صورت تولید، ایران اولین کشوری خواهد بود که طراحی و ساخت آن را انجام خواهد داد. در شرایط عادی به بیش از ۳۰۰ سیکلوترون نیاز داریم که اگر بخواهیم از خارج خریداری کنیم با مشکل روبرو خواهیم شد. بنابراین باید تلاش کنیم امکان تولید آن در داخل فراهم شود.
صالحی اضافه کرد: قراردادی از وزارت بهداشت امضاء‌ کرده‌ایم تا لیزر‌های مختلف مورد نیاز آنها را در کشور تولید کنیم و صیانت از لیزرهایی که از خارج از کشور وارد شده است را نیز بر عهده بگیریم. وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ این که غنی سازی ۵ درصد یا ۲۰ درصد تا چه اندازه تفاوت در تجهیزات نیاز دارد گفت: وقتی دستگاه سانتریفیوژ ساخته می‌شود درصد غنی سازی که انجام می‌دهد دیگر مساله‌ی پیچیده‌ای نیست.
صالحی با تاکید بر این که ایران مراحل مختلف فعالیتش را به دلیل شفاف سازی به آژانس اعلام می‌کند گفت: در زمان ساخت ضرورتی ندارد که اطلاعاتی به آژانس اعلام شود اما طبق پادمان ما ۶ ماه قبل از این که مواد رادیو اکتیو را وارد تجهیزات کنیم باید به آژانس اعلام کنیم ولی برای جلوگیری از بهانه پیشاپیش این موضوعات را به آنها اعلام می‌کنیم تا شفاف سازی کرده‌ باشیم. هرگاه بخواهیم گاز وارد تجهیزات کنیم بازرسان حضور می‌یابند و این کار با حضور آنها انجام می شود.
وی درباره‌ برخی اتهاماتی که غرب در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌کند نیز گفت : آنها می‌گویند ایران درصد غنی سازی را بالا می‌برد تا خود را در آستانه‌ای قرار دهد که اگر خواست اورانیومی با غنی سازی ۹۰ درصد داشته باشد راه کوتاه داشته باشد . فکر می‌کنند ما اورانیوم با غنای بالا را انباشته می‌کنیم. در حالی که بارها تاکید کرده‌ایم که فتوای مقام معظم رهبری دستور العمل است. در طول این سالها هیچ تناقضی در گفتارمان و عملمان نداشته ‌ایم در حالی که آنها بودند که بارها در رفتارهایشان تناقض‌هایی نشان دادند.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره‌ طرح برخی موضوعات مبنی بر انجام غنی سازی ۶۰ درصد در ایران گفت: ما به غنی سازی ۶۰ درصد نیاز نداریم. انجام این حد از غنی سازی مربوط به استفاده از آن در قوای محرکه کشتی‌ها و زیر دریایی‌ها است. ما هنوز پروژه‌ای برای طراحی چنین راکتوری نداریم . اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید در صد را بالا ببریم البته نمایندگان محترم منافع ملی و مصلحت کشور را تشخیص می‌دهند اگر این موضوع تبدیل به قانون شود چاره‌ای جز تمکین آن نداریم.
صالحی در ادامه مذاکرات انجام شده بین ایران و ۱+۵ را مذاکرات خوبی توصیف کرد و گفت: تفاهم نامه‌ خوبی بین دو طرف امضا شده است ا گر در این باره نقدهایی هم مطرح می‌شود آمادگی اصلاح آن را داریم.
وی با بیان این که غرب به دلیل این که فشارهایی که علیه ایران آزمود به نتیجه نرسیده است، از در تعامل وارد شده تاکید کرد: تفاهم نامه ژنو تفاهم خوبی است که باید از آن حمایت کنیم. مجموعه دست ‌اندرکاران باید منسجم باشند که کار را جلو ببریم. اگر آنها ببیند در بین خودمان شکاف داریم سعی می‌کنند این فشارها را بیشتر کنند. تفاهم نامه ژنو، تفاهم خوبی است و وارد فاز عملیاتی شده است.
صالحی اضافه کرد: تفاهم نامه هنوز اجرایی نشده است این که آنها می‌گویند چرا می‌خواهید تحقیق و توسعه درباره‌ی سانتریفیوژهای پیشرفته را داشته باشید بحث واردی نیست. استنادی ندارند فقط می‌گویند چرا پیشرفت می‌کنید.آیا باید متوقف شویم. این خواسته‌ی درستی نیست. یکی از اصول اولیه حقوق بشر را که حق تفکر است می‌خواهند از ما بگیرند. نباید هر چه که آنها مد نظر دارند اجرا کنیم.
وی در عین حال گفت: وضعیت فعلی ما بسیار خوب است، غنی‌سازی‌مان را ادامه و انجام می‌دهیم. اکتشاف و کاربردهای فن‌اوری هسته‌یی را در سایر رشته‌ها دبال می‌کنیم. شرکتی خاص برای این منظور ایجاد کرده‌ایم که زمینه تعامل با صنعت کشورمان را فراهم می‌کند. راجع به نیروگاهها به خوبی پیشرفته کرده‌ایم و راهبری نیروگاه بوشهر در دست خودمان است. با روسیه مذاکراتی انجام داده‌ایم تا ۳ پروتکلی که سال ۱۹۹۲ با یکدیگر داشته ایم را احیا کنیم که بر اساس آن چند نیروگاه هزار مگاواتی دیگر در ایران بسازیم.آقای روحانی در تماسی که با آقای پوتین داشتند این موضوع را پیگیری کردند دستور دادند در بودجه ۹۳ برای نیروگاه دوم بوشهر مبلغی منظور شود برای نیروگاههای بعدی نیز به دنبال تامین مالی هستم.
صالحی گفت: اگر همین امروز هم کار درباره‌ نیروگاه دوم بوشهر را آغاز کنیم قریب به ۷ یا ۸ سال پایان آن طول می‌کشد.
به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، هر نیروگاه یک هزار واتی با توجه به بازنگری های مجدد در طراحی ها، حدود ۸ سال طول می کشد. وی افزود: از آنجا که سایت بوشهر سایتی آماده است و می تواند تا چهار رآکتور در دل خود جای دهد، بوشهر را برای نیروگاه دوم در نظر گرفته ایم و امیدواریم آب شیرین کن هم همراهش در نظر گرفته شود تا به این ترتیب روزانه تا ۵۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین به مردم بوشهر تحویل داده شود.
صالحی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه پیش بینی آز آینده مذکرات در ژنو دارید گفت: این مذاکرات افت و خیز خواهد داشت اما به نتیجه می‌رسد. تقابل به نفع ما ، آمریکا و منطقه نیست. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است که مذاکرات دیگری با آمریکا برنامه‌ریزی شود گفت:؟ بله، ما مشکلی برای انجام این مذاکرات در موضوع هسته‌ای نداریم. درباره‌ موضوع هسته‌یی با آمریکا مذاکره کرده‌ایم. صالحی همچنین سیاست کلی کشور از سوی مقام معظم رهبری با تشخیص زمان و مکان اعلام می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره‌ موضوع مذاکره‌ ایران و آمریکا اضافه کرد: شایعاتی مطرح شده که در دولت دهم این مذاکرات شروع شده است، آقای ظریف مذاکره کننده ایران هستند. ایشان این مساله را تکذیب کرده است. ما نیز مبنا را صحبت‌های ایشان قرار می‌دهیم. صالحی همچنین در ادامه تاکید کرد: می‌خواهیم این اطمینان را به مردم عزیزمان بدهیم که نگرانی‌هایی که در خصوص کند شدن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان مطرح می‌شود جایی ندارد. در مواردی که تعلیق را پذیرفته‌ایم هیچ آسیبی به فعالیتمان نمی‌زند. اگر تعلیقی انجام می‌دهیم در جهت مصلحت و منافع ملی ایران است.
وی گفت :‌ مسائلی راجع به راکتور آب سنگین اراک نیز مطرح شده است، اما باید گفت فعالیت‌ها در این راکتور آنقدر گسترده است که ما در آن حوزه‌ی های مختلف فعالیت می‌کنیم و تحقیق و توسعه هم بدون قید و شرط در آن انجام می‌شود. وی اضافه کرد: ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که کیفیت اهمیت بیشتری دارد و کیفیت بر کمیت غالب است.
صالحی در پایان گفت: سازمان انرژی اتمی قول ساخت یک بیمارستان فوق تخصصی را داده است که در آن تجهیزات مختلف مربوط به استفاده از مواد پرتو زا وجود داشته باشد تا در این حوزه از خارج از کشور بی‌نیاز شویم.

۱۳۹۲/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...