نسخه چاپی

مخاطبین اصلی مطالبات رهبری چه كسانی هستند؟

عکس خبري -مخاطبين اصلي مطالبات رهبري چه کساني هستند؟

وزیر دادگستری گفت: ما مسئولین دولتی و كارگزاران دولتی و حكومتی، مخاطب اصلی فرمایشات رهبری بوده و باید التزام عملی بیشتری داشته باشیم.

به گزارش نما ،‌ حجت‌الاسلام والمسلمين "مصطفی پورمحمدی" وزير دادگستری در ادامه بحث تفسير قرآن در جمع كاركنان وزارت دادگستری، بر لزوم توجه هرچه بيشتر بر مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص مقوله فرهنگ تاكيد كرد.
وی در اين باره گفت: «حضرت آقا در بياناتي كه چند روز پيش با خبرگان رهبری داشتند فرمايشات خيلی مفصل و دقيق و مثل هميشه راهگشايی عنايت فرمودند و بخصوص به اين مطلب اشاره فرمودند كه مسايل فرهنگی اهميت بسيار زيادی دارد و من نگران هستم و آقايان مسئولين هم بايد دقت و توجه كنند و حساسيت داشته باشند. به هر حال نگرانی خودشان را بيان فرمودند و بيان حساسيت و تاكيد بر اينكه همه بايد حساس باشيم دقت بكنيم و رعايت كنيم و كاملا هم مطالب دقيق و درستی است».

*حيات طيب، روح و معنای انقلاب ماست

وزير دادگستری ادامه داد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی و فكری است و ما دارای انقلابی با معنا و با محتوا هستيم. انقلاب‌ها و حركت‌های اجتماعی اگر صرفا معطوف به زندگي مادی انسان‌ها باشند، در دايره زندگی مادی و نيازهای مادی انسان تعريف می‌شوند. انقلاب اسلامي ما دارای بار معنايي بالا بوده و حيات طيب، روح و معنا و محتوای انقلاب ماست و ارزش انقلاب ما به اين روح و محتوا و معنادار بودنش است چراكه داراي محتوايی فرهنگی است.
وی افزود: قدرت انقلاب ما هم به محتوای فرهنگي و ظرفيت فرهنگی آن است. دستاوردهای امروز ما نيز به دليل قابليت‌های فرهنگی ما بوده است و دشمنان همواره در پی آسيب رساندن به نقطه كانونی قدرت ما كه همان فرهنگ می‌باشد بوده‌اند.
حجت‌الاسلام پورمحمدي خاطرنشان كرد: اهميت مسايل فرهنگی از زمان حضرت امام(ره) و همچنين توسط مقام معظم رهبری مطرح بوده و پيوسته مورد تاكيد قرار گرفته است و از اين رو نبايد محدوده فرهنگ را محدود و كوچك ديد؛ بلكه برعكس بحث فرهنگ دارای حوزه وسيعی است و زندگی، رفتار، سلوك، منش، تفكر، مراودات و به تعبيري سبك زندگی، اينها همه در مقولات فرهنگ تعريف می‌شود.

* محدود كردن حوزه فرهنگ ظلم به فرهنگ است

وزير دادگستری با بيان اينكه مراودات اجتماعي، اعتمادها، بی اعتمادی، نظم، بي انضباطی، صحت در گفتار و صداقت در عمل جزو مسايل اصلي فرهنگي است، رفتار شخصی، رفتار جمعی، مراودات فرهنگی، توليدات فرهنگی از قبيل آثار هنری، آثار مكتوب، آثار نمايشی و حوزه ارتباطات را نيز در ذيل مقولات فرهنگی برشمرد و معني فرهنگ را معنی وسيعی دانست.
حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: «اولا وقتي كه مي خواهيم به مسايل فرهنگی توجه كنيم نبايد به يك مقوله و به يك يا دو موضوع يا چند موضوع بسنده كنيم، اين كوچك كردن فرهنگ است، بايد فرهنگ را به واقعيتی كه دارد، وضعيتی كه دارد مورد توجه قرار دهيم. از اين جهت بعضی‌ها فرهنگ را خلاصه می‌كنند در دو سه مطلب. اين ظلم به حق فرهنگ و كوچك كردن فرهنگ است».

* مسوولين و كارگزاران دولتی و حكومتی مخاطب اصلی فرمايشات رهبری

اين مقام مسوول با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبری اظهار كرد: مقام معظم رهبری در موضوع مراودات خارجی و سياست خارجی حساسيت زيادی نشان دادند، دغدغه دارند و دغدغه شان هم درست است چراكه موضوع حساس است و بايد مورد دقت قرار گيرد. در خصوص اقتصاد مقاومتی نيز حساسيت ايشان دقيق و دغدغه‌ها، تاكيدات و هشدارهايشان ضروری و بجاست. مقوله فرهنگ نيز كه مقام معظم رهبری به آن پرداختند بسيار مهم و اساسی و جدی است و از اهميت بيشتري در مقايسه با ساير موضوعات برخوردار است.
وزير دادگستری با تبيين موقعيت دولت در قبال اين موضوع گفت: «دولت بايد بدون ترديد بيشتر رعايت كند. ما مسئولين دولتی و كارگزاران دولتي و حكومتی مخاطب اصلی اين فرمايشات هستيم، خودمان بايد توجه بيشتر كنيم، التزام عملی بيشتري داشته باشيم، همراهی بيشتری كنيم و شعاری هم برخورد نكنيم».
وی با بيان اين مطلب كه فضای دولت را فضايی همراه با فرمايشات مقام معظم رهبری می‌بينم به عنوان عضو دولت اعلام كرد: در حوزه اقتصادی، سياست خارجي و فرهنگ، بنای عمومی دولت بر اين است كه نسبت به آرمان‌های انقلاب، آرمان‌های نظام، مبانی دينی و اسلامي و ارزش‌های ملی كاملا پايبند باشد.

* در خصوص اختلاف سليقه‌ها بدبين نباشيم

حجت‌الاسلام پورمحمدی وجود اختلاف سليقه را امري عادی توصيف كرد و تاكيد كرد: اگر اختلاف سليقه‌ای وجود دارد نبايد با سوءظن مورد برخورد قرار گيرد بلكه می‌بايست استدلال‌های طرفين را بفهميم و به يك منطق واحد و زبان مشترك و ادبيات مشترك برسيم.
وی در اين رابطه گفت: «خيلي وقت‌ها شايد اختلاف سليقه و اختلاف تعبير وجود داشته باشد، برخي به خاطر اختلاف در فهم از حادثه است؛ ممكن است برخی اطلاعاتشان نسبت به يك قضيه بيشتر يا كمتر باشد. از اين جهت برخی قضاوت‌ها و داوری‌ها را عجولانه، غير منصفانه و غير واقع بينانه مي دانم و مي بينم. تا مطلبي به خصوص از جانب مقام معظم رهبري مطرح مي شود عده اي گمان می‌كنند كه وقت تسويه حساب با دولت است. دولت مقيد به اصول دينی، انقلابی، اصول ارزشی، نظرات مقام معظم رهبري و نظرات امام است، مسايل قانوني را رعايت می‌كند و البته تاكيد دارد كه دچار افراط و تفريط نشود».
وزير دادگستری يكی از دلايل تشديد بی قانوني، بی نظمي، بی دينی و بی اخلاقی در جامعه را وجود اختلافات دانست و تاكيد كرد: در جهت گيری‌ها محتاط بوده و مجال سوءاستفاده را به ديگران ندهيم.
عضو دولت يازدهم در ادامه گفت: « اگر كسی بگويد افرادی در كشور و نظام وجود دارند كه نسبت به اصول دينی، اخلاقی و قانونی لاابالی هستند، افراد قانون شكن، غير معتقد به اصول دينی و اخلاقی و بی دين‌ها خواهند گفت كه يك ملجا و نقطه اتكا و قوت پيدا كرده‌ايم و جری می‌شوند. بدانيم كه گناه جری شدن در بی نظمی، در بی قانونی، بی دينی و بی اخلاقی متوجه كسانی است كه دعواهای بی حاصل، جدال‌های بی حاصل، دو دستگی‌ها و چند دستگی‌های غير واقعی و توهمی ايجاد می‌كنند و برای عده جای پا درست می‌كنند. اگر در واقعيت هم اين اختلاف باشد ما اين اختلاف را بايد حتی الامكان كم نشان دهيم كه مجال سوءاستفاده به ديگران ندهيم. نه اينكه اگر اختلاف كوچكی است آن را خيلی بزرگ نشان بدهيم تا مجال تمسك و استناد به ديگران بدهيم».

* سلامت اجتماعی در دنيای امروز منوط به نظارت، مراقبت و هشدار است

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدی در ادامه بحث و در خصوص موضوع امر به معروف و نهي از منكر تصريح كرد: موضوع امر به معروف و نهي از منكر يك ضرورت است. امروزه وجود نظارت، رسانه، آزادی تبادل اطلاعات و مراقبت عمومي اجتماعی، جزيي از ادبيات مدرن اجتماعی و حكومتی امروز جهان است.
وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: «سلامت اجتماعی در دنيای امروز به نظارت، مراقبت و تذكر و هشدار است. اين اصل پذيرفته شده است. در دين ما هم بر امر به معروف و نهی از منكر تاكيد شده پس اين موضوع را هم درسطح خانواده، هم در سطح محله و در سطح جامعه، شهر، اداره، حكومت، نظام بايد جدي بگيريم. از اين جهت مقوله امر به معروف و نهر از منكر يك ضرورت اساسی مهم و تعيين كننده است و ما بايد مشوق باشيم، حافظ باشيم، حامی باشيم و از كسانی كه به اين مهم قيام كردند و به اين مهم قيام می‌فرمايند تقدير كنيم.

۱۳۹۲/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...