نسخه چاپی

دفن ایران شناس آمریكایی در اصفهان اتفاق نامناسبی نیست

نماینده مردم اردستان در مجلس، گفت: با توجه به اینكه بحث"مكتب ایرانی" در دولت قبل به زبان آقای مشایی آمد و ریچارد فرای هم ایران‌شناس بود، موضوع دفن فرای سیاسی شده است و به آن حساس شده اند.

به گزارش نما ، به نقل از خبرگزاری آنا، احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی مرگ «ریچارد فرای» شرق شناس و ایران‌شناس آمریکایی، گفت: در این باره نوعی جریان و هیجان ایجاد شده است؛ درست است که آقای فرای ایران‌شناس بوده و با زبان و فرهنگ فارسی آشنایی داشت اما هیچ کس تنها برای رضای خدا کار نمی‌کند و ممکن است شرق‌شناسان و مستشرقین هم برای منافع ملی کشورشان فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه در دولت قبل به درخواست ریچارد فرای در خصوص دفن وی در ایران پاسخ مثبت داده شده است، اظهار داشت: دولت جدید هم به نظر بنده به این وصیت پاسخ مثبت را می‌دهد، دفن یا عدم دفن این ایران‌شناس موضوع مهمی نیست و نباید نسبت به آن حساسیت زیاد ایجاد کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نامه برخی از نمایندگان اصفهان به رئیس جمهوری مبنی بر عدم پاسخ مثبت به وصیت فرای تصریح کرد: این نامه از طرف تمام نمایندگان اصفهان نبوده است و آقای سالک این بحث را دنبال می‌کند و علاقه ندارد که ریچارد فرای در اصفهان دفن شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تهدید آمیز بودن لحن این نامه گفت: در این نامه آمده است که درست است که دولت قبل یک عمارت قدیمی را به ریچارد فرای بخشید و فرای نیز وصیت کرد که مرا در اصفهان دفن کنید اما اگر شما این کار را انجام دهید معنی آن این است که دولت یازدهم نیز ادامه دولت قبلی است و اصحاب فتنه هستید و هدف اصحاب فتنه و حلقه انحرافی یکی است و هدف آن ضربه زدن به اسلام است.
بخشایش اردستانی ادامه داد: به نظر بنده اگر این ایران‌شناس در کنار زاینده رود دفن شود و نمادی بر قبر آن نصب شود اتفاق نامناسبی صورت نگرفته است.
عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان یادآور شد: سال گذشته یک عمارت قدیمی در اصفهان که متعلق به میراث فرهنگی بود در اختیار آقای ریچارد فرای قرار گرفت و کسانی که این تصمیم را گرفتند با یک هدف و روش جلو رفتند.
برخی با چه مستنداتی می‌گویند که ریچارد فرای حتما جاسوس است
وی با اشاره به تبعات دفن ریچارد فرای در اصفهان گفت: من نمی‌دانم که اگر فرای در اصفهان دفن شود چه تبعات دیگری خواهد داشت و برخی با چه مستنداتی می‌گویند که ریچارد فرای حتما جاسوس است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به عنوان مثال آقای چامسکی نویسنده آمریکایی که از دولت آمریکا انتقاد می‌کند اگر ایران برای این فرد خدمتی کند ممکن است بگویند که چامسکی هم جاسوس بوده است.
بخشایش اردستانی با بیان اینکه باید با طمانینه بیشتری در خصوص این مسائل اظهار نظر کرد، گفت: من نمی‌گویم که ریچارد فرای جاسوس نیست و با قطعیت هم اعلام نمی‌کنم که وی برای آمریکا جاسوسی می‌کرده؛ بلکه می‌گویم این فرد در راستای شناساندن فرهنگ ایرانی خدماتی انجام داده و ممکن است برای آمریکا هم تلاش کرده باشد.
این نماینده مردم در مجلس نهم خاطر نشان کرد: آن زمان می‌خواستند از آقای احمدی‌نژاد انتقاد کنند و برای همین مشایی را مورد نقد قرار می‌دادند، چون مکتب ایرانی در دولت قبل به زبان آقای مشایی آمد و ریچارد فرای هم ایران‌شناس بود، موضوع را سیاسی کردند و به آن حساس شده اند.
وی با بیان اینکه هر غیر ایرانی که در ایران خدمت می‌کند ممکن است برای کشور خودش هم تلاش کند، گفت: هر خدمت کردنی ممکن است در کنار خود مضراتی هم داشته باشد.

۱۳۹۳/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...