رضا سعیدمحمدی در گفتگو با نما:

مرحوم عرب یك مبارز و مجاهد واقعی بود

عکس خبري -مرحوم عرب يک مبارز و مجاهد واقعي بود

مرحوم عرب خادم صادق نظام، اخلاق‌مدار، انقلابی خستگی ناپذیر، محب اهل‌بیت، ولایتمدار و مخلص بود. ایشان مبارز و مجاهد بود.

رضا سعیدمحمدی، همکار قدیمی مرحوم محمد عرب پیرامون مرحوم محمد عرب دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان قم به خبرنگار نما گفت: در دوره‌های مختلف در وزارت امور خارجه با آن مرحوم همکاری داشتم، به‌خصوص در سال‌های 1361 تا 1363 از نزدیک با ایشان همکاری کردم. مرحوم عرب خادم صادق نظام، اخلاق‌مدار، انقلابی خستگی ناپذیر، محب اهل‌بیت، ولایتمدار و مخلص بود. ایشان مبارز و مجاهد بود.
وی در ادامه افزود: تا جایی که اطلاع دارم ایشان از تبعیدی‌های دوران طاغوت بود و سختی‌های زیادی را تحمل کرد.
این همکار قدیمی مرحوم عرب مطرح کرد: وی بعد از انقلاب هم واقعاً در خدمت نظام و ولایت بود و برای نظام بسیار زحمت کشید و در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با کمال تواضع و فروتنی تلاش کرد و منشأ خدمات ارزشمندی بود.
وی در خصوص نحوره برخورد مرحوم عرب با همکارانش در وزارت خارجه اظهار کرد: همه روش کار آن مرحوم را در وزارت خارجه و نحوه برخورد با اطرافیانش را تحسین می‌کنند. برخورد ایشان با همکاران وزارت خارجه پدرانه، دلسوزانه و صمیمانه بود. از این‌رو به ایشان لقب پدر وزارت خارجه داده بودند. ظاهراً مقام معظم رهبری به ایشان لقب شیخ‌المعاونین داده بودند.
سعیدمحمدی اشاره کرد: ایشان پدر شهید حاج حسن عرب بود و در مجموع ما و سایر همکارانشان در وزارت خارجه جایگاه والایی برای آن مرحوم قائل هستیم. من خاطرات ارزشمندی از همکاری ایشان با وزارت خارجه دارم.
وی افزود: وقتی دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت بودم خاطرم بود مرحوم عرب نماینده این مجمع در قم بود و هفته‌ای یکی دو بار از قم به تهران می‌آمد و در جلسات مجمع شرکت می‌کرد و به‌طور جدی امور را پیگیری می‌کرد. او در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کرد. در مجمع جهانی شیعه‌شناسی عضو هیئت امنا و دو دوره عضو شورای شهر قم بود. پس از انقلاب اسلامی شهردار قم شد و رئیس کمیته در قم بود. با نگاه به سوابق کاری ایشان در می‌یابیم وی تا آخرین سال‌های عمرشان در خدمت نظام و رهبری نظام بود.
سعیدمحمدی خاطرنشان کرد: در ماه‌های آخر عمرشان عده‌ای از دوستان به عیادتش رفتند. صحبت‌هایشان با آن دوستان نشان می‌دهد آن مرحوم همچنان در خط خدمت به نظام و رهبری بود. وی در آن جلسه به دوستان گفت ما باید زیر پرچم انقلاب و مقام معظم رهبری باشیم.
وی اشاره کرد: ایشان همواره در هر مقام و خدمتی که بود کوشید طبق فرمایشات و نظر مقام معظم رهبری عمل کند و می‌گفت همه باید دور یک محور جمع شوند و از امام و رهبری نظام پیروی کنند و یک حرف را بزنند. همین‌ها نشان می‌دهد وی همواره یک خط و یک مسیر را طی کرده است.
سعیدمحمدی در پایان گفت: او شخصیتی متدین، متقی و متعهد بود. تواضعشان در بین همه دوستانمان در وزارت خارجه زبانزد بود. ایشان با محبت و رأفتشان برای حل مسائل و مشکلات در وزارت خارجه می‌کوشید و با همه برخورد صمیمانه‌ و پدرانه‌ای می‌کرد.

۱۳۹۹/۶/۱۶

اخبار مرتبط