صالحی امیری: قبل از توجه به كالبد شهر باید به حیات انسان توجه كرد

عکس خبري -صالحي اميري: قبل از توجه به کالبد شهر بايد به حيات انسان توجه کرد

رئیس كمیته ملی المپیك با تأكید بر لزوم توجه به گفتمان انسان‌محور در شهرها گفت: قبل از توجه به كالبد شهر باید به حیات انسان توجه داشته باشیم.

به گزارش نما ،سیدرضا صالحی امیری در جلسه مشترک شهردار تهران و سفرای کشورهای سوئیس، بوسنی، هلند، اتریش، فرانسه، نروژ و نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران ضمن قدردانی از شهردار تهران گفت: از منظر فرهنگی و اجتماعی به شهر نگاه می‌کنیم و از این منظر شهرداری و شهر تهران چهار دوره گفتمانی را سپری کرده است. در دوره اول شهرداری به عنوان نهادی خدماتی خدمت‌رسانی به شهر را در اولویت قرار داده که در این دوره مهاجرت گسترده مردم به شهر و حاشیه آن، آشفتگی مدیریت شهری،‌ساخت و سازهای غیرقانونی و فقدان اقتدار شهرداری را شاهد بوده‌ایم. در این دوره شهر خسارت کالبدی سنگینی را متحمل شده است.

وی افزود: در گفتمان دوم شهرداری به مثابه توسعه کالبدی شهر، گسترس ساخت و سازها، افزایش ارتفاع و توسعه کمی و کالبدی را مورد توجه قرار داده که نتیجه آن آشفتگی بصری شهر دستاورد آن بوده است. در گفتمان سوم نیز شهرداری به مثابه نهادی اقتصادی شاهد توسعه مال‌ها و نهادهای اقتصادی بوده است. در این گفتمان نیز شهر در تاخت و تاز برج‌سازها و مال‌سازها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اما در گفتمان چهارم شهرداری به مثابه موجودی زنده، توسعه انسانی، محیط زیست شهری، مشارکت شهروندان و معرفی فرهنگ و هنر ایرانیان به جهان را مورد توجه قرار داده است. در این گفتمان موسیقی، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، محیط‌های کم برخوردار و به طور کلی زیست انسانی مورد توجه قرار گرفته و انسان محور توسعه قرار گرفته است.

رئیس کمیته ملی المپیک در بخش دیگری از صحبت‌های خود با معرفی حناچی به عنوان یک انسان فرهنگی گفت: شهردار تهران در این دوره گفتمان چهارم یعنی توسعه انسان‌محور را انتخاب کرده است. به شکلی که محیط زیست برای آسایش، آرامش و سلامت شهروندان به عنوان بخشی از این گفتمان شهری مورد تأکید قرار گرفته و محیط زیست به عنوان یک نیاز اولیه بدل شده است.

وی ادامه داد: قبل از توجه به کالبد شهر در این گفتمان به حیات انسان، درخت، گیاه و... اندیشیده می‌شود. زمانی می‌توانیم احساس گناه کنیم که در تهران شاهد تکدی‌گری، فقر و شکاف طبقاتی نباشیم.

وی تأکید کرد: تهران تابلوی ایران است. تهران باید نماد تاریخ و فرهنگ ایرانی باشد. در تاریخ ایران زمین در مبانی اعتقادی، محیط زیست جایگاه درخشانی دارد.

صالحی امیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اپیدمی کروناویروس گفت: از منظر چهارمین گفتمان که برگزیده مدیریت شهری فعلی است کرونا با همه بلایایی که به همراه داشته برای محیط زیست با کاهش ترددها، تخریب پارک‌ها و حتی توزیع میلیون‌ها بسته کمکی برای محرومین و... جنبه‌های مثبتی داشته است. فراتر از خودرو و محیط زیست باید شهر به مرکز آرامش و مشارکت شهروندان تبدیل شود و با این نگاه شهر در ساحت یک روح جمعی ظاهر خواهد شد.
ایسنا

۱۳۹۹/۷/۱

اخبار مرتبط