چرخ هپكو به حركت افتاد

عکس خبري -چرخ هپکو به حرکت افتاد

غریب پور گفت: نسبت به سال ۹۷، ۳۰ درصد ساعات فعالیت در معادن افزایش پیدا كرده و هپكو ماشین آلات بخش‌های مختلف را تامین كرده است.

به گزارش نما ، خداداد غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو در مجمع سالانه صاحبان سهام با اشاره به اهمیت سازمان‌های توسعه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی و تمرکز کشور‌های توسعه یافته بر این موضوع تصریح کرد: امروزه معادن یکی از مهم‌ترین عوامل اقتصادی در کشور محسوب می‌شوند. آبان ماه فاز اولیه مگا پروژه انتقال آب خلیج فارس افتتاح خواهد شد که آب مورد نیاز بخش‌هایی مثل گلگهر را تامین خواهد کرد.

او بیان کرد: در سال ۹۷ بدهی ما تا پایان سال ۹۸ پرداخت شد. اگرچه بدهی‌هایی که به ایمیدرو وجود دارد هنوز بازنگشته، اما بدهی ایمیدرو به دولت را پرداخت کرده‌ایم. با اتکا به نیرو‌های بومی توانسته‌ایم بخش زیادی از نیاز کشور به دستگاه‌ها یا اپراتور‌های خارجی را تامین کنیم.

به گفته این مقام مسئول منابع زیادی برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. وام‌هایی به معادن کوچک پرداخت شده تا با اجازه دولت تسهیلات مورد نیاز این بخش‌ها توسط صندوق پرداخت شود.

غریب پور تصریح کرد: یک شرکت خصوصی یک پهنه وسیع در اختیار گرفت تا در کار اکتشاف همراه ما باشد. کنسرسیوم‌های بزرگ مشارکت بخش خصوصی تشکیل شد و اقدامات زیادی انجام دادیم تا مشارکت این بخش با ایمیدرو افزایش پیدا کند. فرایندی به نام راهوری تعریف شد که با این فرایند هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای بخش معادن جذب کردیم.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو تاکید کرد: حق‌السهم دریافتی و حقوق دولتی در شرکت‌هایی مثل گلگهر تناسب ندارد و امروز شرایطی ایجاد شده که ملزم هستیم مقداری بیش از فروش به دولت بپردازیم. این موضوع برای واحد‌های تولید کننده مشکل‌ساز شده است.

او با اشاره به استفاده از روش تهاتری xs و آثار متناسب آن گفت: رونق صادرات را در بخش معدن شاهد بوده‌ایم و معادن توانستند از پتروشیمی‌ها پیشی بگیرند. سال گذشته ۱۵۰ معدن کوچک احیا شد و امسال بر تعداد این معادن افزوده خواهد شد. ۵۰۰ میلیون دلار بومی سازی شد و زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه معادن بهبود پیدا کرد. این زیر بنا‌ها شامل انتقال آب، راه‌آهن، جاده و مواردی از این قبیل می‌شود که تاثیر چشمگیری بر توسعه فعالیت‌های معدنی دارد. سال گذشته ۷۲۰ میلیارد تومان در توسعه زیرساخت‌های کرمان هزینه کردیم.

غریب پور با اشاره به آغاز فعالیت در حوزه سنگ‌های قیمتی گفت: این کار ۵۰۰ هزار شغل ظرف ۵ تا ۶ سال ایجاد خواهد کرد. ۱۶۰ نفر را در فردوس آموزش داده‌ایم و همه آن‌ها با سرمایه‌ای اندک شاغل شده‌اند. تفاهمنامه‌ای با انجمن سنگ انجام شده است. فرایند آسیب شناسی آغاز شده و این بخش توسعه پیدا خواهد کرد. به غیر از تهران در تمام استان‌ها فعالیت اکتشافی آغاز کرده‌ایم که شامل ۷۳ پروانه اکتشاف و حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع می‌شود. نتایج این اکتشافات کشف میزان زیادی از پهنه‌های امید بخش است.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: پژو‌هش‌ها را اثر بخش کرده‌ایم و هدف از پژوهش‌ها حل مشکل تولید است. پایان‌نامه‌هایی را هم حمایت خواهیم کرد که بتواند بر تولید اثر بخش باشد. اقدامات زیادی در بحث hse (اچ اس ای) و ایمنی انجام شده است. فعالیت‌های زیادی هم در حوزه آموزش انجام شده که بسیار بوده است. همکاری مناسبی با بخش بورس داشته‌ایم و توانسته‌ایم با انجام برخی اقدامات به بازار سرمایه کمک کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان

۱۳۹۹/۷/۵

اخبار مرتبط