به مناسبت ایام شهادت امام حسن (ع)

درس بزرگ امام مجتبی (ع)

عکس خبري -درس بزرگ امام مجتبي (ع)

ما در عبادات نمی‌دانیم چه اندازه خلوص نیت داریم ولی كمك به برادران مسلمان می‌تواند سریع تر از آنچه فكر می‌كنیم ما را به درجات متعالی كمال برساند.

علی شریعت دوست- امام حسن مجتبی(ع) فرمود: «لَقَضاءُ حاجَهِ أخ لی فِی اللّهِ أحَبُّ مِنْ إعْتِکافِ شَهْر.»

هر آینه برآوردن حاجت و رفع مشکل دوست و برادرم، از یک ماه اعتکاف، در مسجد، بهتر و محبوب تر است. (کلمه الإمام الحسن(ع)، ص139)

ما غالبأ در تشخیص خوب و بد و میزان اهمیت اعمال و طاعات و عبادات به ظواهر استناد می‌کنیم و در خیلی‌ از موارد دچار خطا می‌شویم. زیرا در دستگاه محاسباتی الهی قشر و ظاهر فریبنده اعمال ملاک سنجش نیستند بلکه عمق و پوسته آنها مدنظر قرار می‌گیرند. به همین سبب است که فرموده‌اند یک ساعت تفکر بر هفتاد سال عبادت رجحان دارد. یا فرمودند دو رکعت نماز با اخلاص و برای خدا انسان را راهی بهشت می‌کند! از این دست روایات در منابع روایی به کثرت یافت می‌شود.

ما در عبادات نمی‌دانیم چه اندازه خلوص نیت داریم ولی کمک به برادران مسلمان می‌تواند سریع تر از آنچه فکر می‌کنیم ما را به درجات متعالی کمال برساند. نکته پایانی اینکه یاری رساندن به برادران دینی را تنها در کمک های مالی خلاصه نکنیم. کمک‌های فکری، اعتقادی، آبرویی و... نیز چه بسا در پیشگاه الهی مقبول تر و مأجورتر باشند.

۱۳۹۹/۷/۲۵

اخبار مرتبط