در نشست رونمایی از مستند تاجران خون مطرح شد:

روایتی متفاوت از حیات آمریكا در تاجران خون

عکس خبري -روايتي متفاوت از حيات آمريکا در تاجران خون

مراسم رونمایی مستند تاجران خون، به كارگردانی وحید هداوند و حمایت گروه فرهنگی هنری مهاجر در خبرگزاری فارس برگزار شد.

به گزارش نما در این نشست سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه با اشاره به روایت‌های متعدد از ظهور و حیات آمریکا خاطرنشان کرد: به دلیل بنیه‌های رسانه‌ای آمریکا یک روایت در زمینه شکل‌گیری این کشور، تبدیل به روایت غالب شده است و شبکه‌های گسترده‌ای در دنیا در حال ترویج و تثبیت این روایت هستند. در کشور ما گاه نگاه نخبگان و عوام نیز تحت تأثیر این موارد، نگاهی تک روایتی می‌شود.
وی با بیان مسئله افول آمریکا و اوج آن در حال حاضر افزود: افول آمریکا به دلیل ضعف داخلی و مشکلات عدیده‌اش بیشتر نمایان شده است. عدم وجود عدالت اجتماعی، عدالت کیفری و... نشان از این مهم دارد. آمریکا از داخل ضعیف شده و هم در ساختار حاکمان و هم در عموم جامعه خود، دچار انشقاق شده است.
خوش چشم تصریح کرد: نشان این انشقاق و ضعف در این است که کشوری که در روند اداره سایر حکومت‌ها مداخله می‌کرد امروز مدعی مداخله نیروهای خارجی در انتخابات اخیر خود است؛ همچنین ضعف پلیس در ایجاد امنیت در ایالت‌های گوناگون و شکاف داخلی بین حکمرانان نیز مؤید این مسئله است.
این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل به وضعیت اخیر آمریکا در شرایط کرونا گریزی زد و افزود: در مدیریت کرونا، ضعف آمریکا پیداست؛ به‌گونه‌ای که ستاد مقابله با این بیماری در واشنگتن اعلام کرد، توان و راهکاری برای مقابله با کووید 19 ندارد.
وی خاطرنشان کرد: ما با یک دوره از امپراتوری مواجه هستیم که تمام حیات خود را طی کرده و نیاز دارد این سیر تکوینی بارها مورد بررسی واقع شود، پیش‌ازاین مردم به رؤیای آمریکایی باور داشتند و امروز که جبهه مقاومت در حال دیده شدن است و اذهان عمومی جهان نسبت به حقیقت آمریکا بیدار شده‌اند باید روایت‌های تازه و فراتر از تک روایت ارائه‌شده، به آن‌ها عرضه شود.
این فعال رسانه‌ای با بیان این نکته که تا پیش‌ازاین اگر مستندی با مضمون تاجران خون، منتشر می‌شد محکوم به توهم توطئه می‌شد تأکید کرد: امروز شرایط جامعه آمریکا، ماهیت وجودی این امپراتوری را زیر سؤال برده است و اکنون باید روایت‌های مغفول و اسناد مرتبط، آشکارا به سمع و نظر مردم برسد.
خوش چشم مستند تاجران خون را روایتی برای آشنایی با حقیقت آمریکا برشمرد و گفت: این مستند یکی از روایت‌هایی است که باید به آن پرداخته می‌شد و انتشار آن در سطح جهان عواقب بهتری می‌تواند به همراه داشته باشد.
وی افزود: عده‌ای در داخل قصد دارند حقیقت آمریکا را انکار کنند. به عقیده من این اثر و آثار مشابه باید در منطقه و در دنیا تقویت شود و از طریق این روایت‌های متعدد، روایت تقلبی و جعلی آمریکا به چالش کشیده شود.
این تحلیلگر سیاست خارجی از روایت کریستف کلمب در مستند تقدیر کرد و ادامه داد: در مستند خاستگاه دینی کلمب مورد بررسی قرار گرفته است و این روایت متفاوت از چیزی است که در تاریخ سعی شده تا دین و منطقه جغرافیایی او را متفاوت جلوه دهد؛ بنابراین باید نگاه‌مان به فیلم یک نگاه متفاوت باشد.
وی در پایان به وضعیت اخیر آمریکا و فعالیت‌های شبکه‌های معاند برای تقابل با رسانه‌های ایران پرداخت و گفت: فعالیت رسانه‌های ما با وجود منابع بودجه اندک، منجر به نگرانی از تأثیر رسانه‌ای جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و شبکه گسترده رسانه ای این قدرت شده است، این روایت‌ها پتانسیلی دارد که می‌تواند ماهیت آمریکا را بیان کند.
پس از پخش مستند و در پایان مراسم، کارگردان و سایر عوامل مستند تاجران خون به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند، فرهاد حاج عباسی تهیه‌کننده این مستند در پاسخ به سؤالی در خصوص منابع مالی این اثر گفت: این مستند مبتنی بر جذب سرمایه مردمی ساخته شد و با ثبت‌نام در پایگاه اینترنتی همساز برای ثبت پروژه و سرمایه گذاری و تولید آثار هنری، در حال آزمودن این موضوع هستیم که آیا امکان جذب حمایت مردمی از این طریق تا چه اندازه وجود دارد، مردم می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری بر این اثر و آثار مشابه در بیان روایت‌های مختلف مشارکت کرده و بازتاب آن را مشاهده کنن

۱۳۹۹/۸/۶

اخبار مرتبط