ماجراجویی در اورست غارهای شرق كشور

عکس خبري -ماجراجويي در اورست غارهاي شرق کشور

غار بتون(اژدها) در كویر خراسان جنوبی، اورست غارهای شرق كشور است كه هنوز انتهای شگفت‌انگیز آن كشف نشده است.

به گزارش نما ،یک غار آهکی در فاصله ۴٧ کیلومتری شهر فردوس و ۱۲ کیلومتری شهر سرایان و در نزدیکی روستای چرمه است؛ پس از عبور از دهانه غار بتون، یک محوطه قرار دارد که دارای دو دهانه است، دهانه بالا دارای مسیری صعب‌العبور و دهانه پایین دارای مسیر سهل العبور است.

این غار دارای دو دهانه است که دهانه ورودی به نام اژدها و دهانه خروجی آن که بسیار مخوف وعظیم است و این علت وجه تسمیه این غار است.

به گزارش ایسنا، غار بتون به دلیل گذرگاه‌های و حوضچه‌های موجود از معدود غارهای ایران با این ویژگی بشمار می‌رود. عمق این غار ۴۰۰ متر تخمین زده می‌شود. رطوبت نسبی غار ۵.۸ درصد، دمای آب درون غار ۱۰ درجه سانتیگراد و حرارت درون غار ۱۱ درجه سانتیگراد است. سقف غار پوشیده از کربنات کلسیم خالص و در بعضی از مناطق مخلوط با عناصر دیگر است.

برای ورود به این غار باید از تجهیزات کوهنوردی استفاده کرد. این غار که هنوز پایان آن کشف‌ناشده باقی‌مانده است، در کوهی صخره‌ای قرار دارد که از سنگ‌های آهکی و رسوبی تشکیل شده است.

سفری شگفت‌انگیز در دل این غار درست همان چیزی است که برای هیجان در زندگی روزمره امروز لازم داری. غاری که رفتن در آن رسیدنی ندارد، بی انتهاست و آن قدر جذب دیواره‌های مروارید نشانش می‌شوی که گذر زمان از خاطرت می‌رود و باور نمی‌کنی این سردی دلپذیر و هوای مطبوع در کویر جریان داشته باشد.



در داخل این غار می‌توان انواع تزیینات آهکی از قبیل استلاگمیت، استلاگمیت (لوله‌ای، میله‌ای، گل‌کلمی و غیره)، حوضچه‌های آب معدنی و بلورهای زیبای کوارتز و کلیست را مشاهده کرد، مرواریدهایی که به زیبایی و شگفتی غار افزوده‌اند.

غار اژدها در واقع دومین غار عمیق و اورست غارهای شرق کشور محسوب می‌شود که با همکاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست کارشناسی‌های لازم در آن انجام شده است.

در داخل این غار آب قابل آشامیدن و بسیار سرد جاری است، آبی که جانت را سیراب از تازگی طبیعت می‌کند. بی انتها بودن از شگفتی‌های غار بتون سرایان محسوب می‌شود که هنوز انتهای آن کشف نشده است.
ایسنا

۱۳۹۹/۸/۲۰

اخبار مرتبط