اختصاصی نما:

یك تبادل مقتدرانه

عکس خبري -يک تبادل مقتدرانه

كایلی مور گیلبرت در اوایل حضور در ایران برای عادی‌سازی رفتار خود به برخی از مراكز توریستی، اماكن مذهبی و ... می‌رفت كه پس از مدتی تغییر رویه داد و برای اجرای مأموریت خود اقدام به برقراری ارتباط با برخی شخصیت‌های كشور برای جمع‌آوری اطلاعات نمود این در حالی بود كه وی از ابتدای حضورش زیر ذره‌بین نیروهای امنیتی قرار داشته و تمام تحركاتش كنترل می‌شد.

اوایل شهریور 97 یک جاسوس دو تابعیتی استرالیایی- انگلیسی که با هدف جمع‌آوری اطلاعات در پوشش فعالیت‌های پژوهشی و اسلام‌شناسی به ایران آمده بود در تور اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران گرفتار شد. کایلی مور گیلبرت جاسوس ارشد اسرائیلی که در پوشش دانشگاهی و علمی کار جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را انجام می‌داد بر اساس آموزش‌های فوق ویژه فراگرفته در سرزمین‌های اشغالی در پوشش فعالیت پژوهشی و دانشگاهی با ایجاد یک فرصت مطالعاتی برای شرکت در دانشگاه ادیان و مذاهب به ایران می‌آید. در این رابطه وی در دو نوبت به ایران سفر کرده و در سفر اول صرفاً به دنبال آشنایی با آداب‌ورسوم ایران بوده و در سفر دوم که در ایام محرم انجام گرفته بود، با هدف جمع‌آوری اطلاعات وارد کشور شد.
او در اوایل حضور در ایران برای عادی‌سازی رفتار خود به برخی از مراکز توریستی، اماکن مذهبی و ... می‌رفت که پس از مدتی تغییر رویه داد و برای اجرای مأموریت خود اقدام به برقراری ارتباط با برخی شخصیت‌های کشور برای جمع‌آوری اطلاعات نمود این در حالی بود که وی از ابتدای حضورش زیر ذره‌بین نیروهای امنیتی قرار داشته و تمام تحرکاتش کنترل می‌شد.
پس از بازداشت وی در شهریور ۹۷ توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و طی مراحل قانونی و بازجویی‌های انجام‌گرفته، گیلبرت به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با رژیم صهیونیستی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود که پس از گذشت دو سال از اجرای حکم وی، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت او را با سه شهروند ایرانی که یکی از آنان از تجار و بازرگانانی بود که در خارج از کشور زندانی شدند، تبادل کند. این تبادل باعث واکنش‌های مختلفی از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی حامی رژیم صهیونیستی شد این مقوله نشان از اهمیت این جاسوس برای اسرائیل و کشورهای حافظ منافع طاعون قرن دارد، نکته‌ای که نباید در این مبادله نادیده گرفته شود قدرت امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و توان چانه‌زنی با اقتدار در حوزه‌های مختلف را به رخ می‌کشد.

۱۳۹۹/۹/۸

اخبار مرتبط