گفت و گو با مهرداد ضیایی بازیگر سریال «شرم»:

جاهلان و دروغگویان می گویند وضع مالی بازیگران خوب است!

عکس خبري -جاهلان و دروغگويان مي گويند وضع مالي بازيگران خوب است!

آنهایی كه وضعیت زندگی هنرمندان را می بینند و این حرف ها را می زنند كه دروغگو هستند و كسانیكه با زندگی هنرمندان آشنا هستند و این حرف ها را می زنند نادان و جاهل اند.

ساناز قنبری- هر چند که سیدمهرداد ضیایی سال هاست دست به قلم دارد و چند کتاب نوشته و چند کتاب دیگر هم در نوبت چاپ دارد، اما از بازیگران قدیمی تئاتر نیز هست که او را در آثار مختلف تلویزیونی و سینمایی بارها دیده ایم. او این شب ها سریال تلویزیونی «شرم» را به کارگردانی احمد کاوری و تهیه کنندگی امیرمهدی پوروزیری در حال پخش از شبکه سوم سیما دارد. همین نقش آفرینی بهانه ای شد تا با این هنرمند درباره این سریال به گفت وگو بنشینیم.


بازیگران عمدتا مهم‌ترین دلیل پذیرفتن نقشی را در یک سریال یا یک فیلم، فیلمنامه خوب می‌دانند. سوالم اینجاست که نقش «منوچهر» به تنهایی چه شاخصه هایی داشت که شما را مجاب کرد در سریال «شرم» بازی کنید؟

به طور کلی در زمانه عسرت، تنگدستی، فقر و بیکاری انتخاب های یک بازیگر ممکن است تنها بر اساس فاکتورهای هنری نباشد. کسانیکه می گویند وضع مالی بازیگران خوب است و می توانند در روزگار کرونا کار نکنند، حتما در زندگی شان یک قرارداد هنری ندیده اند و نمی دانند که وضعیت یک هنرمند به چه صورت است! به هر حال کسانیکه مدعی شرایط عالی زندگی هنرمندان هستند دو دسته اند; آنهایی که وضعیت زندگی هنرمندان را می بینند و این حرف ها را می زنند که دروغگو هستند و کسانیکه با زندگی هنرمندان آشنا هستند و این حرف ها را می زنند نادان و جاهل اند.



پیش آمده شما هم به دلیل فشار اقتصادی پیشنهاد بازی در نقشی را بپذیرید؟

بله، خیلی زیاد. بالاخره آدم‌ها باید زندگی کنند و معاش داشته باشند و کار من در حوزه ادبیات و نوشتن است. من تا سال‌ها می‌توانستم از طریق نوشتن زندگی کنم و حتی تا سال ۸۵ هم نیازی نبود در کاری که دوست ندارم بازی کنم، اما در 15-10 سال اخیر از راه نوشتن سخت می شود زندگی کرد.

خاصه در مورد سریال «شرم» هم بنا به ضرورت مادی، بازی کردید؟

خیر. سطح کیفی سریال «شرم» بالای متوسط بود و کاراکتر «منوچهر» تکانه‌های سنگین خانوادگی دارد که از خارج و داخل خانواده به او وارد می‌شود و همین موضوع انقدر برایم جذابیت داشت که بخواهم در آن بازی کنم، اما در مورد این کاراکتر باید بگویم که شناسنامه ای از او در دست نیست. یعنی عقبه منوچهر را نمی دانیم و اصلا نمی دانیم چه اتفاقی افتاده که منوچهر ازدواج دوم کرده. در حقیقت بخشی از داستان گم است.

خودتان چقدر به شخصیت منوچهر اضافه کردید؟

-من بیشتر از نقش منوچهر حذف کردم تا اضافه; آن اضافه های هم مربوط به چند دیالوگ و خود بازی بود.

از آنجا که سریال «شرم»، سریالی زن محوری است، به نظرتان تصویری که از زن در سریال های ایرانی نشان داده می شود منطبق بر واقعیت وجودی زن امروز ایرانی است؟

واقعیت وجودی زن امروز ایرانی یک اصطلاح مبهم است و کسی دقیقا نمی تواند مدعی شود که می داند این واقعیت وجودی چیست! بنابراین هر کدام از ما می بایست کار هنری مان را انجام دهیم و کم و کاست های اجتماعی را بدون شعار در آثارمان مطرح کنیم. هر چند که به اعتقاد من وظیفه هنرمند اصلاح اجتماعی نیست. چون کار هنری خودش را تکرار می کند. به این معنا که هر زمان به یک اثر هنری نگاه می کنیم تاثیرش را در ذهن و روح و روان مان می بینیم.

در کارنامه بازیگری شما هم نقش‌ های مثبت و منفی و هم نقش های اصلی و مکمل دیده می شود. خودتان بیشتر تمایل دارید در چه نقش هایی بازی کنید؟

نقش های چالشی را دوست دارم. البته به نظرم نقش های خاکستری سخت تر از نقش های دیگر هستند. چون در نقش های خاکستری سخت تر می توان خلاقیت داشت و در عین حال بازیگر در این نقش ها راحت می تواند از خیلی چیزها فرار و خودش را پشت نقش خاکستری پنهان کند.

ویروس کرونا چه تاثیری بر کار و زندگی شما گذاشته است؟

کرونا فرصت نوشتن بیشتری را برایم مهیا کرده. در یکسال گذشته یکسری از پیشنهادات را رد و یکسری دیگر را قبول کردم. الان هم به عنوان مجری برنامه شبانگاهی «اهالی شب» را برای شبکه چهار سیما روی آنتن دارم. همچنین قرار است در سریالی بازی کنم که فیلمبرداری آن به زودی آغاز می شود.

منبع: جام جم

۱۳۹۹/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط