توجه ویژه فاطمه زهرا (س) به عطر و آراستگی در واپسین لحظات عمر شریفشان:

رابطه حفظ بنیان اخلاقی خانواده و آراستگی زوجین

عکس خبري -رابطه حفظ بنيان اخلاقي خانواده و آراستگي زوجين

البته در توصیه به آراستگی بین زنان و مردان تفاوت هایی وجود دارد. برای نمونه به مردان سفارش شده ناخن هایشان را كوتاه كنند ولی زنان قدرى از ناخنهاى خود را باقى بگذارند كه زیرا این مسأله بر زینت آنان می افزاید (البته اگر تنها براى شـوهر نمایان باشد.) یا در خصوص عطر و بوی خوش و نوع آرایش سفارش بین زن و مرد متفاوت است.


حجت الاسلام علی تبریزی- خانواده مهمترین رکن تشکیل دهنده هر جامعه ای است و هرچه این نهاد اثرگذار اجتماعی آرامش بخش تر و ایجاد کننده احساس امنیت در اعضای خود باشد به همان میزان آرامش بر جامعه حکمفرما خواهد شد. اما آمار نگران کننده جدایی و طلاق نشان می‌دهد این نهاد مهم اجتماعی در کشور ما به مرز خطر رسیده است. در سال ۱۳۸۷ به ازای هر ۸ ازدواج یک طلاق داشتیم که در سال ۱۳۹۷ این عدد به ۱/۳ ازدواج یک طلاق کاهش یافته است!

اما علت چیست؟ قطعاً این رشد منفی به دلایل متعددی وابسته است که یکی از آنها عدم رعایت آموزه های ساده زندگی توسط زوجین در محیط خانه است. به همین منظور اشاره ای کوتاه به زندگی سراسر نور معصوم ترین خانواده خلقت و نحوه تعامل سیده زنان عالم با همسرش خواهیم کرد.



نگاه زیباشناسی دین

همه ما شنیده ایم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد (امام صادق(ع)، بحار، ج76، ص141) و در طرف مقابل از داشتن بوی نامطلوب بی‌زار است. (امام علی(ع)، وسایل الشيعه، ج1، ص176)

خداوند زیباپسندی و آراسته گرایی را در وجود هر انسانی قرار داده و سلسله آموزه های دین نیز بر پایه زیبایی شناختی بنیان نهاده شده است. لذا پیامبر رحمت فرمود خدا هم چنین بنده ای را دوست دارد:

«خداوند دوست دارد هنگامى كه بنده مومنـش به طرف برادر ايمانى خود می‌رود آراسته و زيبا بـاشد.» (بحار، ج ۷۹، ص307)

رابطه حفظ بنیان اخلاقی خانواده و آراستگی زوجین

همین زیبایی شناسی و علاقه به پاکی و آراستگی وقتی درباره خانواده باشد تاکیدات دین چندین برابر می‌شود! رسول خدا(ص) به مردان چنین توصیه می‌کند:

«لباسهاى خـود را پاكيزه كنید و موهاى خـود را كم نمايید، مسواك بزنيد و آراسته و پاكيزه باشید كه بنی اسرائيل چنین نكردند و زنانشان زناكار شدند.» (نهج الفصاحه، ص72، ش378)

البته در توصیه به آراستگی بین زنان و مردان تفاوت هایی وجود دارد. برای نمونه به مردان سفارش شده ناخن هایشان را کوتاه کنند ولی زنان قدرى از ناخنهاى خود را باقى بگذارند كه زیرا این مسأله بر زينت آنان می افزاید (البته اگر تنها براى شـوهر نمايان باشد.) یا در خصوص عطر و بوی خوش و نوع آرایش سفارش بین زن و مرد متفاوت است.

حفظ اعتدال در خودآرايى و دورى از هرگونه افراط و تفريط زن و شوهر در استفاده از بوى خوش و آراستگی، زمينه ساز پاكدامنى، دلدادگى، عشق و صفا و صميميت هرچه بيشتر بین زوجین خواهد شد.

به همین دلیل است که وقتی یکی از ائمه را با موهای آراسته و محاسن خضاب شده می‌دیدند و متعجب می‌شدند آن بزرگواران می‌فرمودند آراستن از جمله اموری است كه موجب افزايش پاكدامنى زنان مى شود و همچنین می‌فرمودند نظافت و استعمال بوى خوش و اصلاح سر از اخلاق انبياى الهى است. (من لايحضره الفقيه، ج3، ص440) اهمیت این مسأله بدان حد است که حتی به زنان سالخورده هم دستور داده شده از گردن آویز و حنا استفاده کنند !


عطرهای خوشبو در جهیزیه حضرت فاطمه زهرا (س)

حضرت فاطمه (س) که از آموزه های نبوی سرشار بود به خوبی به مسأله حفظ آراستگی همسران در منزل بدون افراط و تفریط واقف بود. او شاهد بود که زنانی خدمت رسول خدا (ص) رسیدند و از نخوردن گوشت، دوری از بوی خوش و آراستگی و جدایی از همسر شکایت کردند و حضرت از خشم ردای مبارک بر زمین کشیده و به مسجد رفته و بر منبر فریاد زدند که:

«چه مى شود گروهى از ياران من ترك گوشت و بـوى خوش و زن كرده‌اند؟! همانا مـن هم گوشت مى خوردم و هـم بـوى خوش استعمال مى كنم و هم از زنان بهره مى گيرم؛ هرکس از روش مـن روى گرداند از من نيست.» (كافی، ج5، ص 496)

دخت دختر خانه وحی دیده و شنیده بود که در نخستین آیات نازل شده بر پدرش به حفظ آراستگی ظاهری تأکید شده:«و ثيابك فطهر» جامه هاى خويـش را پاكيزه گردان. (مدثر، آیه ۴) از ايـن رو نقل شده که همواره خود را با عطری خوشبو مى ساخت تا زمينه نشاط و طـراوت همسر خود را در منزل فراهـم سازد(کشف الغمه، ج2، ص 62)

البته او این شیوه را از پدرش آموخت زیرا هنگام عروسی عمار را به بازار روانه کرد و عطرهای خوشبو تهیه و در جهیزیه فاطمه (س) قرار داد.
فاطمه (س) آنقدر به این مسأله اهمیت می‌داد که حتی در واپسین لحظات عمر شریفش هم پس از وضو به اسماء فرمود: «عطر مرا، همان عطرى كه هميشه میزنم و پيراهنى را كه هميشه در آن نمـاز مى گذارم بیاور...» (نهج الحیات، محمد دشتى، ص169)

۱۳۹۹/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط