نسخه چاپی

زمین‌لرزه 7.3 ریشتری شرق ژاپن را لرزاند

زمین لرزه اى به قدرت ٧.٣ ریشتر منطقه اى نزدیك به فوكوشیما ژاپن را به لرزه درآورد.

به گزارش نما به نقل از فارس، مرکز لرزه‌نگاری آمریکا اعلام کرد، زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7.3 ریشتر سواحل فوکوشیما در ژاپن را به لرزه درآورد و مردم این منطقه مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در پى این حادثه هشدار وقوع سونانى صادر شده و ارزش پول ژاپن هم به شدت افت کرده است.

بنا به اعلام مرکز لرزه نگاری آمریکا، مرکز این زمین‌لرزه حدود 67 کیلومتری شمال شرق «آیواکی» بوده است.

مرکز هشدار سونامی این رویداد را «دریالرزه» خوانده و اینطور توضیح داده است که «تنها دریالرزه‌ها قدرت ایجاد سونامی را دارند. سونامی‌های کوچک محلی می‌توانند بواسطه دریالرزه‌ای به قدرت 6.8 ریشتر و یا بزرگتر بوجود آیند. سونامی‌های بزرگتر به وسعت اقیانوس معمولا با دریالرزه‌هایی به قدرت 8 ریشتر و بالاتر بوجود می‌آیند».

مرکز هواشناسی ژاپن هشدار داد که خطر وقوع سونامی در شرایط کنونی وجود دارد. در ابتدا گزارش شده بود که سونامی احتمالی ممکن است 3 متر ارتفاع داشته باشد اما اندکی بعد شبکه امدادرسانی گزارش کرد که این سونامی می‌تواند گسترده‌تر باشد.

بنا بر این گزارش، این زمین‌لرزه به مراتب از زمین‌لرزه 6.6 ریشتری که در آوریل سال 2011 میلادی به فاجعه هسته‌ای انجامید، پرقدرت‌تر است.

ساعت 2 بامداد سه‌شنبه به وقت تهران، شبکه «ان ایچ کی» ژاپن، وقوع سونامی به ارتفاع 90 سانتیمتر را گزارش کرد.

علاوه براین، تلویزیون ژاپن، وقوع یک آتش‌سوزی در کارخانه‌ای در شهر «آیواکی» را نیز گزارش کرده است اما اعلام شده که هنوز مشخص نیست این آتش‌سوزی با زمین‌لرزه در ارتباط بوده یا خیر.

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا در گزارش ثانویه‌ای که منتشر کرد، قدرت زمین‌لرزه نزدیک فوکوشیما را 6.9 ریشتر با عمق 7 مایل گزارش کرد.

بنا بر گزارش شبکه تلویزیونی ژاپن، مسئولان در حال بررسی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به منظور کشف آثار احتمالی ناشی از زمین‌لرزه هستند. سیستم خنک‌کننده رآکتور سوم نیروگاه متوقف شده است.

مقامات محلی فوکوشیما اعلام کردند که تا کنون 2 نفر بر اثر این زمین‌لرزه در شهر فوکوشیما و «یابوکی-چو» زخمی شده‌اند.

«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن که به آرژانتین سفر کرده است، اعلام کرد، دولت ژاپن تمام آنچه در توان دارد برای مقابله با این زمین‌لرزه انجام خواهد داد.

ساعت 2:30 بامداد، شرکت برق توکیو اعلام کرد، سونامی به ارتفاع یک متر به نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما رسیده است. تا کنون خسارتی گزارش نشده است.

ساعت 2:36 بامداد مقامات نیروگاه فوکوشیما گزارش کردند که فعالیت سیستم خنک‌کننده‌ای که متوقف شده بود، مجددا ازسر گرفته شد.

ساعت 2:‌45 بامداد، وقوع سونامی به ارتفاع 1.4 متر در «سندای» ژاپن گزارش شد.

ساعت 2:50 بامداد، مرکز لرزه‌نگاری آمریکا وقوع دست‌کم 5 پس‌لرزه را در سواحل نامی ژاپن گزارش کرد.

ساعت 4:10 بامداد، مقامات فرودگاه «سندای» ژاپن اعلام کردند که پروازها در این فرودگاه به دنبال هشدار وقوع سونامی کنسل شده است.

ساعت 4:15 بامداد، مرکز لرزه‌نگاری آمریکا گزارش کرد که زمین‌لرزه‌ای به قدرت 5.6 ریشتر جزیره شمالی نیوزیلند را نیز لرزانده است.

۱۳۹۵/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...