نسخه چاپی

تهدید لشكركشی اتوبوسی در جشنواره فجر

فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» با وجود ناكامی و حواشی پرسروصدایش در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر، 25بهمن در جشنواره برلین به نمایش درآمد و نشست پرسش و پاسخ آن با حضور رضا درمیشیان، باران كوثری و نوید محمدزاده برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از روزنامه شرق: «عصبانی نیستم»، فیلمی اجتماعی است که اگر تحت تدبیر مدیریت جشنواره قرار می‌گرفت، شاید سرنوشت آن به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. البته شنیده شده که مسایل به‌وجود آمده پیرامون این فیلم در ساعات برگزاری مراسم اختتامیه فیلم فجر آنقدر پیچیده و بغرنج بود که با پس‌نکشیدن کارگردان فیلم، کل مراسم اختتامیه تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و مسوولان سینمایی از آن به‌عنوان خاطره‌ای «پرخون‌ودل» یاد می‌کنند.

عیاری: سلیقه مدیران بر ما تحمیل نشد

در تازه‌ترین واکنش، کیانوش عیاری عضو هیات‌داوران بخش مسابقه سینمای ایران درباره اعمال سلیقه مدیران جشنواره به‌نحوه داوری‌ها به «شرق» گفت: «تحت هیچ شرایطی، سلیقه مدیران بر ما تحمیل نشد و اگر هم می‌شد، همکارانم در هیات‌داوران زیر بار فشار نمی‌رفتند. هرچند ممکن است در داوری‌هایمان احساساتی شده باشیم، اشتباه کرده یا اعمال سلیقه کرده باشیم؛ با این حال اینها همه نظرات هیات داوران بوده است، نه مدیران جشنواره.»

با وجود صحبت‌های صریح عیاری و تاکید او بر «استقلال داوران»، فرامرز قریبیان، یکی دیگر از داوران طی دو گفت‌وگوی متفاوت با دو سایت، دو اظهارنظر مختلف درباره داوری‌ها داشت. او در گفت‌وگوی اول با «کافه‌سینما» گفته بود: «سیمرغ «نقش اول مرد» تنها رشته‌ای بود که هیات‌داوران در موردش رای‌گیری نکردند؛ زیرا به اتفاق آرا تمامی اعضای داوران نظرشان مبنی بر انتخاب آقای نوید محمدزاده به‌عنوان بهترین بازیگر مرد بوده است. من این بازیگر جوان را از قبل نمی‌شناختم و چیزی از او در سینما ندیده بودم، اما حضور درخشان این جوان در فیلم آقای درمیشیان باعث تعجب من و تمامی اعضای داوران شده بود. به همین دلیل بی‌درنگ سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای ایشان کنار گذاشتیم.»

این بازیگر و داور جشنواره در گفت‌وگویی دیگر با «سایت جشنواره» به‌نوعی ناراحتی خود را از مسایل پیش‌آمده چنین ابراز کرد: «سال‌ها بود داوری را قبول نمی‌کردم؛ چراکه مشکلات را می‌دانستم و مسایلی را که آخر هر دوره درباره داوران گفته می‌شود، دیده بودم. اما به خاطر آقای رضاداد که به سینما حسن نیت دارد و در جهت پیشرفت آن حرکت می‌کند، قبول کردم این دوره به عنوان داور در جشنواره حضور داشته باشم.» وی البته در دفاع از عملکرد خود و دیگر داوران خاطرنشان کرد: «به‌طور طبیعی در جلسات هیات‌داوری هرکس نظراتی دارد اما به هر حال آنچه در پایان جلسات جمع‌بندی می‌شود، ملاک است؛ مثلا اینکه بهترین فیلم دو انتخاب باشد یا در بخش‌هایی دو سیمرغ داده شود.

یا اینکه در بخش بازیگر مکمل زن دو دیپلم افتخار داده شود. نتیجه مباحث است.» قریبیان ادامه داد: «در حوزه صدا هم صحبت زیادی شد که در نهایت قرار شد به یک فیلم برای صدابرداری و صداگذاری دو سیمرغ داده شود.» این بازیگر تعداد فیلم‌های جشنواره سی‌ودوم را در بخش مسابقه زیاد عنوان کرد و گفت: «حدود 10فیلم، مناسب بخش مسابقه نبود و اگر مثل سال‌های قبل 22فیلم به این بخش راه پیدا می‌کرد قضاوت بهتر می‌شد.» وی با اشاره به حواشی فیلم «عصبانی نیستم» اظهار کرد: «در این مورد با توجه به اینکه تهیه‌کننده فیلم از داوری نهایی انصراف داد فیلم از داوری درآمد و نتایجی که در اختتامیه خوانده شد نتایج نهایی هیات داوری با توجه به انصراف یک فیلم بود و جای هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.»

قریبیان با اشاره به ویژگی‌های این دوره جشنواره گفت: «اجرای جشنواره از نظر نظم خصوصا در سالن میلاد بهتر شده بود و امیدوارم در سال‌های آینده هم داورهایی را انتخاب کنند که کارشان بهتر باشد.» و اما واکنش رضا عطاران، برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول که آن را هم «کافه‌سینما» منتشر کرد، در نوع خود جالب بود. این بازیگر به دنبال حرف‌وحدیث‌های پیش‌آمده درباره جایزه نقش اول به این سایت گفت: «این سیمرغ متعلق به من نیست زیرا رای هیات‌داوران جشنواره فجر، انتخاب نوید محمدزاده به‌عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده به همین‌خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم نه خودم. همین.»

تهدید به لشکرکشی اتوبوسی

اما آنچه مسوولان جشنواره از آن تحت‌عنوان خاطره‌ای «پرخون‌ودل» نام می‌برند، بنا بر ادعای یکی از سایت‌ها، فشارها و تهدیدهایی از جنس حضور تعدادی اتوبوس از نیروهای جریان خاص در 48ساعت آخر جشنواره بوده که منجر به تغییر نتایج اعلامی جشنواره شده است. این منابع می‌گویند فیلم‌هایی مانند «خانه پدری» که در صورت حضور در بخش مسابقه موفق به دریافت بیشترین جوایز می‌شدند با فشارهای بیرونی به بخش خارج از مسابقه منتقل شدند.

این شرایط، صحبت‌های رسول صدرعاملی را در برنامه «هفت» به یاد می‌آورد که از 48ساعت پایانی جشنواره سخن گفته بود که به زعم او تمام نکات مثبت جشنواره امسال را تحت‌الشعاع قرار داد. بر اساس ادعاهای تاییدنشده، تیم اجرایی جشنواره توسط برخی گروه‌ها تهدید شدند که در صورت اختصاص یکی از جوایز جشنواره به «عصبانی نیستم» با تعدادی اتوبوس به محل اختتامیه جشنواره خواهند آمد و مراسم اختتامیه را برهم خواهند زد.

استقبال پانورامایی

در کنار تمام این حواشی، «عصبانی نیستم» شامگاه 13فوریه در بخش پانورامای شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. نکته مهم در این نمایش حضور نوید محمد‌زاده و باران کوثری به‌عنوان دو بازیگر اصلی فیلم به همراه رضا درمیشیان کارگردان فیلم با لباس‌های متفاوت و قابل‌قبول بود. در جلسه پرسش و پاسخ کوتاه پس از نمایش فیلم، کارگردان و بازیگران آن (رضا درمیشیان، نوید محمدزاده و باران کوثری) به سوالات حاضران در مورد شرایط ساخت فیلم و حواشی آن در جشنواره فجر پاسخ دادند.

البته برخی رسانه‌ها پاسخ‌های این گروه را به سوالات «خلاصه‌ و مبهم‌» توصیف کردند تا به‌زعم آنها، دامنه بحران‌های موجود پیرامون این فیلم در ایران گسترده‌تر نشود. «عصبانی نیستم» داستان نوید، دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی‌ای است که برای فراهم‌آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا عصبانی نباشد و در تلاش است تا دختر موردعلاقه‌اش ستاره را از دست ندهد.

۱۳۹۲/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...