كانادایی ضد داعش از استرالیا اخراج می شود

استرالیا یك مرد كانادایی كه در كنار نیروهای كرد در برابر تروریست های داعش در سوریه جنگیده را در حال ورود به استرالیا بازداشت كرد و قرار است از این كشور اخراج كند.

به گزارش نما به نقل از مشرق، 'رابرت سامرویل' مرد کانادایی که قبلا در افغانستان جنگیده و در کنار نیروهای کرد سوریه در مبارزه با گروه تکفیری داعش بود روز سه شنبه در فرودگاه 'بریزبن' بازداشت شد.

مقامات مهاجرت استرالیا اعلام کردند که این مرد حدود 7 ماه در کنار نیروهای کرد در سوریه بسر برده است.

'رابرت سامرویل' از ماساچوست، یک کهنه سرباز نیروهای مسلح کانادا و دوست 'اشلی دیبال' جوان 23 ساله اهل کوئینزلند استرالیا است که آذر ماه امسال از آلمان به ملبورن فرستاده شد و در استرالیا بدون هیچ اتهامی توسط ماموران پلیس بازجویی و سپس آزاد شد.

وی نیز تاکید داشت از اردیبهشت ماه که خاک استرالیا را ترک کرده، در سوریه و به همراه پیشمرگ های کرد، علیه داعش می جنگیده است.

به نوشته تارنمای 'ای.بی.سی'، 'رابرت سامرویل' نیز پس از بازداشت و بازجویی توسط مقامات اداره مهاجرت استرالیا فاش کرد که در سوریه به یک گروه شبه نظامی کرد کمک کرده است.

برای خواندن اخبار داعش کلیک کنید

رابرت گفت که پس از ساعت ها بازجویی به وی گفته شد براساس قانون استرالیا به دلیل حضور در جنگی خارج از این کشور و کمک به کردها روادیدش دیگر اعتبار ندارد.

استرالیا پس از آنکه تعداد زیادی از شهروندان این کشور به گروه های تروریستی در عراق و سوریه پیوستند، سال 2014 اصلاحاتی در قوانین امنیتی ایجاد کرد.

تخمین زده می شود دستکم 150 تروریست استرالیایی در درگیری های عراق و سوریه نقش دارند و بیش از 50 درصد آنها دارای تابعیت دوگانه هستند.

سنای استرالیا آذر ماه امسال نیز قوانین جدید ضد تروریسم تصویب کرد و به استناد این قوانین شهروندی آن دسته از استرالیایی های دارای تابعیت دوگانه که در اعمال تروریستی دست داشته باشند، لغو می شود.

به موجب قانون سال 1948 شهروندی استرالیا، آن دسته از اتباع استرالیایی دارای تابعیت دوگانه چنانچه به خدمت ارتش کشور دیگری درآیند که با استرالیا در حال جنگ، 'به صورت خودکار' شهروندی خود را از دست می دهند.

یک تیم از وکلای حقوق بشر در حال حاضر پیگیر پرونده این سرباز سابق نیروهای مسلح کانادا هستند که براساس قانون باید از استرالیا اخراج شود.

۱۳۹۴/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط